Életmód
Akciós újságok: útmutató a fogyasztóknak, vagy csupán reklám?
2012. május 29.,
Kosár
Úgy tűnik, az akciók iránt való érdeklődés továbbra sem csökken: felmérések szerint a tudatos akció-keresők aránya folyamatosan nő. Az internet hódításával sokan jósolták a klasszikus akciós újságok halálát, ám ezek továbbra is fénykorukat élik: minden negyedik fogyasztó vásárol a szórólapok alapján.
Az elmúlt hónapok fogyasztóvédelmi ellenőrzéseinek egyik tanulsága volt, hogy az áruházláncok a legtöbbször az árfeltüntetés – ezen belül is az akciók során vétik a legtöbb hibát. Sokszor ugyanis nem feltétlenül azzal az árral találkozhatunk az üzletben, mint, ami az akciós újságokban szerepel. Ennek ellenére továbbra is forgatjuk ezeket a kiadványokat.
Bár összességében csökkent az akciós újságok száma, azonban mind több és több kereskedelmi lánc kiadványa jut el a fogyasztókhoz.
"Az elmúlt években végigsöprő gazdasági válság árérzékennyé tette a vásárlókat, ami arra ösztönözte a jellemzően kis-, de nagykereskedelmi láncokat is, hogy mindent megtegyenek a végfelhasználó elérését célzó kommunikációjukban, minek eredményeképpen egyre több és több kereskedelmi lánc kiadványa jut el a háztartásokhoz" - hangzik a GFK Hungária Piackutató Intézet kutatásának összegzésében. A kutatásból kiderül, hogy a legaktívabbak az akciós újságok kiadásában a kiskereskedelmi láncok, és a barkácsáruházak, valamint hogy nő ezeknek a kiadványoknak a terjedelme.
"Mint vásárlásösztönző eszköznek, a magunk részéről a forgalmi statisztikai adatok elemzésével követjük ezek hatékonyságát, de a vásárlói visszajelzések, szakmai tapasztalatok is segítenek ebben" – mondta el a szórólapok hatékonyságával kapcsolatban Fehér István a Spar Kommunikációs vezetője.
Vásárlásnövelő eszköz
Vannak olyan üzletek, melyek az akciós újságoknak köszönhetik bevételeik nagy részét. "Akciós újságjaink átlagban 200-250%-ra emelik boltjaink akciós nyitónapi forgalmát, és három napig mozgósítanak igazán, naponként akár majdnem felezve a forgalmat" – mondta el a kiadványok vásárlást növelő erejéről Deák Zsolt a Vianni Kft. tulajdonos - ügyvezetője. Az üzletláncnál az első akciós napi forgalom másnap majdnem a felére esik vissza, (ami még mindig 150 százalékkal magasabb forgalmat mutat egy akció nélküli naphoz képest). "A vásárlók hihetetlenül nagymértékben ár érzékennyé váltak" – tette hozzá az ügyvezető.
Számos cég képviselője szerint a gyártók útmutatóként tekintenek ezekre a kiadványokra, "olyan eszközök, melyek elősegítik, hogy az akciós terméket keressék a vevők az adott láncban." A láncok akciós kiadványai elsősorban a mennyiségi forgalom növelésében játszanak fontos szerepet.
Akciós stratégia
A Spar-nál például a kiadványok tájékoztatnak a termékajánlatokról, újdonságokról, emellett felhívják a figyelmet a választékra és az áruházak által nyújtott szolgáltatásokra is. E mellett megjelennek bennük az aktuális promóciók és nyereményjátékok leírásai is. Az üzletláncnál (is) az akciók szorosan kapcsolódnak a szórólapokhoz, hiszen azokat a heti rendszerességgel megjelenő és lakcímre terjesztett kiadványok segítségével ismerteti meg a vásárlóival.
Az élelmiszer-láncok és a gyártó stratégiája alapján kerülnek be az akciós kiadványba a termékek, melyet elsődlegesen természetesen a forgalmi célok motiválnak. Lánconként más és más a stratégia, ami alapján a termékek bekerülnek az akciós kiadványba. A gyártói oldal a láncokkal az országos akciókat gyakorlatilag évre előre egyeztetik, így lehet elérni, hogy az egyes termékek a szállítónak leginkább megfelelő időszakban kerüljenek akcióba.
Bár a cégek továbbra is a nyomtatott kiadványokra helyezik a hangsúlyt, az árak összehasonlításában, és a tudatos akciók keresésében egyre nagyobb teret hódítanak az online tartalmak. Számos ár-összehasonlító oldalt találhatunk a weben, ám arra itthon még várni kell, hogy ezek az oldalak mindennapi fogyasztási cikkek árait is összevessék.