A nemrégiben elfogadott új, átfogó uniós stratégia a fogyasztók védelmét és tájékoztatását hivatott javítani, és az elképzelések értelmében segíteni fog abban is, hogy probléma esetén a vevők jogorvoslatban részesüljenek. Az EU fogyasztóvédelmi szabályozása a legszigorúbbak közé tartozik a világon. Ugyanakkor tény, hogy a termékek, szolgáltatások és értékesítési taktikák útvesztőjében a fogyasztók egyre nehezebben tudnak kiigazodni. 
	         
	      
	      
	      
          
          
	      
	         
	         
	         
   
   
      Napjainkban a fogyasztási kiadások meghaladják az EU által megtermelt GDP felét. Ha hatékonyabbá válik a fogyasztóvédelem, a fogyasztók több bizalommal fordulnak a piacokon kínált termékek felé, ez pedig lendületet ad a versenynek és a gazdasági növekedésnek. A bizalom erősítését és a növekedés ösztönzését célzó stratégia azt hivatott elősegíteni, hogy a következő 2 év folyamán:
- javuljon a fogyasztói biztonság – ennek eszközét a jogszabályok szigorítása és a piacfelügyelet hatékonyságának növelése jelenti; 
 - bővüljenek a vásárlók rendelkezésére álló információk – többek között a fogyasztói hitelek valódi ára, illetve a panasztételi lehetőségek tekintetében; 
 - javuljon a jogérvényesítés, a vásárlók pedig könnyebben vehessenek igénybe jogorvoslatot problémák esetén; 
 - a fogyasztói jogok fejlődése tartson lépést a társadalmi változásokkal – fontos kívánalom például, hogy a jogszabályok megfeleljenek a digitális kor kihívásainak, számoljanak a vásárlók esetleges kiszolgáltatottságából eredő szükségletekkel, és segítsék elő, hogy a fogyasztók számára elérhetőbbé váljanak a környezetbarát áruk és szolgáltatások. 
 
 A stratégia középpontjában az a cél áll, hogy a fogyasztók hatékonyabb védelemben részesüljenek, amikor vásárolnak, energiaszolgáltatót választanak, pénzügyeiket intézik, vagy éppen utaznak. 
Az Európai Bizottság a tavalyi év folyamán 16 intézkedésből álló javaslatcsomagot dolgozott ki az elektronikus kereskedelem és az online szolgáltatások terén annak érdekében, hogy 2015-re megduplázódjanak az online kiskereskedelmi eladások. Ezt a célt a fogyasztók védelmének és tájékoztatásának javítása, illetve a rendelkezésükre álló választék bővítése révén kívánja a Bizottság megvalósítani. 
A szerződéses viták rendezése  A Bizottság a tavalyi év során javaslatokat fogalmazott meg a fogyasztók és kereskedők közötti viták bíróságon kívüli rendezésével kapcsolatban is. A javaslatok értelmében a jövőben mindegyik fogyasztó élhet majd az alternatív vitarendezés lehetőségével. Az eljárásban egy semleges harmadik fél közvetít a fogyasztó és a kereskedő között, illetve tesz javaslatot a vita megoldására. 
Az online viták rendezése  A Bizottság javaslatai az online vitarendezést is lehetővé teszik az interneten más EU-országból termékeket vásárló uniós fogyasztók számára. Ez az eljárás hasonlít az alternatív vitarendezéshez, de a folyamatot teljes egészében internetes felületen lehet majd lebonyolítani. 
Az említett megoldások a Bizottság szándéka szerint kiteljesítik majd azt a segítséget, melyet az uniós polgárok már most is igénybe vehetnek más tagországbeli kereskedőkkel támadt vitáik rendezéséhez. Ebbe a körbe tartozik például a kis értékű követelések európai eljárása, melynek köszönhetően gyorsabban és kisebb költségek mellett lehet a 2000 eurót meg nem haladó követelésekkel kapcsolatos ügyek végére pontot tenni. 
2013-tól a fogyasztóknak arra is lehetőségük lesz, hogy – 
az európai igazságügyi portálon – online tölthessék ki a kis értékű követelések európai eljárásának lefolytatásához szükséges formanyomtatványt, amivel sok időt és energiát spórolhatnak meg.