Keresés a tartalomban:
Szolgáltatás

Szolgáltatók jogellenes eljárásai

- A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság tanácsai -

2013. február 7., Szabó Zoltán Attila
Címkék: fogyasztó energia-szolgáltató NFH áram gáz
Szinte nincs olyan nap, hogy ne derüljön ki – finoman fogalmazva – valamiféle újabb turpisság, a fogyasztót ért sérelem, melyek javarészt az áram- és gázszolgáltatók sajátos üzletpolitikájáról festenek lesújtó képet. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság tájékoztatójának akár a „hogyan védjük meg magunkat a jogszerűtlen intézkedésektől?” címet is adhatnák.
Jogszerűtlen kikapcsolás, 80.000 forintos túlfizetés, a visszakapcsolás elmulasztása, hibás leolvasás 5 éven keresztül – csak néhány példa a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság eljárásaiból, amelyek során megállapítást nyert, hogy a szolgáltató nem a jogszabályok szerint járt el, amikor kikapcsolta az áram- vagy gázszolgáltatást. Jóllehet a vonatkozó törvények meghatározzák a hibás mérés során irányadó eljárást, továbbá szigorú szabályokat fogalmaznak meg a kikapcsolás feltételeként, a szolgáltatók nem minden esetben járnak el törvényesen!” – rögzíti az NFH honlapján.

Amikor a fogyasztóval packázó cég fizet…

„Az egyik esetben – folytatódik a frissen közzétett összegzés – a fogyasztót a gázszolgáltatásból zárták ki ideiglenesen be nem fizetett számlatartozásra hivatkozva. A hatóság az eljárás során megállapította, hogy a szolgáltató a jogszabályban és az üzletszabályzatban előírt garanciális szabályokat sértette meg akkor, amikor a 60 napot meg nem haladó tartozás alapján kezdeményezte a kikapcsolást. A szolgáltató magatartását súlyosította, hogy a fogyasztói panaszban megfogalmazottak jelentős részére érdemi választ sem adott az ügyfélnek.”
 
A gázszolgáltatás a mindennapi életben kiemelkedő szükséglet, melynek jogellenes kikapcsolásával a biztonságos szolgáltatáshoz való alapvető érdekek sérülnek. Erre és a szolgáltató többszörösen ismétlődő jogsértéseire figyelemmel a hatóság a szolgáltatót egymillió-százezer forint pénzbírsággal sújtotta – derül ki az NFH közleményéből.
 
Arra is volt azonban példa, hogy a szolgáltató az áramszolgáltatását úgy kapcsolta ki, hogy a fogyasztónak a kikapcsolás pillanatában 80.000 Ft túlfizetése volt az éves elszámolási időszakra vonatkozóan. Ezért a felügyelőség határozatában a pénzbírság kiszabása mellett kötelezte a szolgáltatót a visszakapcsolási díj viselésére is.

Pofon Békésből

„A szolgáltatók jogsértő eljárása bizonyos esetekben a szolgáltatás kikapcsolásán túl a visszakapcsolás során is jelentkezhet – informál a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság. Egy Békés megyében élő fogyasztót fennálló tartozásáról nem megfelelően tájékoztatta a szolgáltató, ugyanis az egymást követően kiküldött – összesen öt – fizetési felszólításban és kikapcsolási értesítőben öt különböző összeget jelölt meg kiegyenlítendő tételként, továbbá telefonon is eltérő tájékoztatást adott a fogyasztónak. A fogyasztó végül kiegyenlítette tartozását, melyet igazolt is a szolgáltató felé, azonban a kikapcsolás mégis megtörtént.
 
A törvénybe ütköző kikapcsolási eljárás ellenére a szolgáltató nem kapcsolta vissza automatikusan az ellátást, sőt a fogyasztó erre irányuló kérelmeit is elutasította. A fogyasztó ezt követően a hatósághoz fordult, így végül rendkívüli gyorsasággal, két munkanapon belül és díjmentesen megtörtént a visszakapcsolás.

Villanyszámla 750 ezerről…

A szolgáltatók jogellenes eljárásával az elszámolás, számlázás kapcsán is többször találkozik a hatóság. Előfordult, hogy a fogyasztó mérőórája meghibásodott, azonban a szolgáltató a hibás mérés időszakára nem a hatályos jogszabály szerinti 2 éves elévülési idővel számolta ki a korrekciós számlát, hanem 5 évre visszamenőleg követelte a fogyasztás díját. A fogyasztó a vitás helyzet tisztázása végett a fogyasztóvédelmi hatósághoz fordult, így a korábbi több mint 300.000,- forintos számlát a szolgáltató az előírásoknak megfelelően korrigálta és a fogyasztónak részletfizetést biztosított. Egy másik esetben a fogyasztó kétmilliós – később 750.000,- forintra módosított – villanyszámlát kapott. Az ügy kivizsgálása során kiderült, hogy a magas összeg a mérőóra öt éven át tartató hibás leolvasására vezethető vissza…
 
A hatóság felhívja a figyelmet arra, hogy a földgáz-szolgáltatás tekintetében a törvény csak akkor teszi lehetővé kikapcsolás kezdeményezését, ha


„A jogellenes kikapcsolás esetén a fogyasztót ért vagyoni hátrány – például mert a visszakapcsolási díjat meg kellett fizetni – a hatósági eljárásban is súlyosító körülmény, ugyanakkor a szolgáltatónak kötbérfizetési kötelezettsége is van a fogyasztó felé. Figyelemmel arra, hogy a 60 napot meg nem haladó tartozás miatti kikapcsolás nem egyedi eset, a hatóság a jövőben is szigorú szankciókkal fogja sújtani a jogszabályi rendelkezéseket be nem tartó szolgáltatókat, a fogyasztókat pedig a jogos igények érvényesítésére biztatja” – írja közleményében a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság.

Megosztás:
Nyomtatás
Küldés e-mailben

SZÓLJON HOZZÁ!
Tisztelt látogatónk! Amennyiben szeretne a cikk tartalmához hozzászólni, jelentkezzen be, vagy ha még nem rendelkezik hozzáféréssel, regisztráljon. [ Bejelentkezés ] [ Regisztráció ]
Felhasználó azonosító:

Jelszó:

Hozzászólás írása
Mehet

AJÁNLÓ

BMI - Testtömegindex
kalkulátor

Testsúly [kg]:
Magasság [cm]:
Értékelés
Az Ön BMI-je:
Forrás: Magyar Nemzeti Szívalapítvány
Ismeri-e Ön a békéltető testületek munkáját?
 
Nem ismerem
Már hallottam róla
Ismerem és már fordultam is panasszal a testülethez