Keresés a tartalomban:
Elektronika

Hűségszerződések - megéri vállalni?

2013. december 2., Fischer Gábor/SV
Címkék: mobiltelefon telefonszolgáltatás fogyasztó tarifahűség hűségszerződés
Karácsony előtt sokan szeretnének ajándékba új mobilt vásárolni. A hazai telefontársaságoknál gyakran találkozhatunk olyan kedvezményes készülékvásárlási ajánlattal, amelyben egy, vagy két évnyi tarifahűség fejében olcsóbban juthatunk hozzá valamelyik divatos telefonhoz, netbook-hoz vagy tablet-hez. Íme néhány hasznos tudnivaló a hűségszerződésekkel és a készülékvásárlással kapcsolatban.

Előfizetői szerződés

Az előfizetői szerződés két részből áll: a részletes, minden körülményre kiterjedő, és a jogszabályban előírt kötelező elemeket tartalmazó Általános Szerződési Feltételekből (ÁSZF), és az általában írásban, elektronikus úton, szóban, esetleg ráutaló magatartással megkötött egyedi előfizetői szerződésből. Az előfizetői szerződés lehet határozott, vagy határozatlan idejű. A szolgáltatás pontos feltételeit az előfizetői szerződés tartalmazza, ezért célszerű figyelmesen elolvasni az igénybe venni kívánt szolgáltatás részletes feltételeit, A szolgáltatónak az ÁSZF-et az ügyfélszolgálatán és honlapján, az egyedi előfizetői szerződések mintáit a honlapján az ÁSZF mellett kell közzétenni. Így az előfizetőknek lehetőségük van a szerződés feltételeit már a szerződéskötés előtt megismerni.

A távközlési szolgáltatók közötti verseny kezdetben nem volt igazán fair, különösen a hűségszerződéseknél, mivel a szolgáltatók különböző trükkökkel és betarthatatlan szabályokkal próbálták magukhoz kötni a fogyasztókat. A legkirívóbb példa erre, hogy ha a fogyasztó 3 hónappal a szerződés lejárta előtt nem jelezte előre a szerződés felbontását, akkor az folyamatossá vált.
 
Ebből a helyzetből nagyon sok panasz és probléma származott, ezért az Országgyűlés Fogyasztóvédelmi Bizottsága felkérésére az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) egyeztetéseket kezdeményezett a távközlési szolgáltatókat is tömörítő Hírközlési Érdekegyeztető Tanácsban , melynek eredményeként egy önszabályozó Ajánlás készült, amit a szolgáltatók beemeltek az Általános szerződési feltételeikbe (ÁSZF) és a helyzet a legfontosabb kérdésekben a fogyasztók javára pozitív eredménnyel zárult. Ez azonban csak időleges fegyverszünet volt, ahogy az eszközök és a szolgáltatások szaporodtak , nem utolsó sorban a szolgáltatók száma is nőtt ismét megindult a küzdelem a fogyasztók , előfizetők megszerzéséért és megtartásáért
 
A Hírközlési , majd a jogutódja jelenlegi Nemzeti média és Hírközlési Hatóság szabályozással igyekezett a kirívó problémákat orvosolni, de mindent nem lehet leszabályozni ezért szeretnénk néhány fontos szempontra felhívni a figyelmet.
 
Amikor egy új készüléket vagy szolgáltatást vásárolunk akkor szerződéses jogviszony jön létre, amelynek alapvető szempontja, hogy általában határozatlan időre szól,, Az előfizető a határozatlan idejű előfizetői szerződést legfeljebb 8 napos felmondási határidővel bármikor további jogkövetkezmények nélkül felmondhatja.

Mit értünk hűségnyilatkozat alatt?

Röviden összefoglalva: a fogyasztó olcsóbban kap egy adott szolgáltatást, ennek ellentételezéseként vállalja, hogy meghatározott ideig nem mondhatja fel az adott szolgáltatást, ellenkező esetben elveszti a kedvezményt és egyéb anyagi jogkövetkezményei is lehetnek.

Tájékozódjunk a Tantusz Portálon

A TANTUSZ portál a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) és a Média- és Hírközlési Biztos közös tájékoztató oldala. A TANTUSZ segít eligazodni a vezetékes- és mobiltarifák között, bemutatja a külföldi mobiltelefon-használat (roaming) költségeit, valamint a szolgáltatók kombinált (vezetékes telefon, internet, televízió együtt) csomagkínálatát is. Ezeken kívül tájékoztat arról, hogy a fogyasztó által megadott magyarországi lakcímen milyen szélessávú internet-hozzáférések, illetve televíziós szolgáltatások közül lehet választani.

A legfontosabb az ár-érték arány. Köznapi nyelven szólva: megéri-e nekünk a lekötöttség. A felkínált egy vagy kétéves szerződés nagyon hosszú idő is lehet, a verseny hozhat újabb készülékeket és alacsonyabb árakat. Ha új mobiltelefont szeretnénk vásárolni, először célszerű utánanézni, hogy mennyi az úgynevezett lista ár, azaz kedvezmény nélküli ár. Ennek ismeretében érdemes megfontolni, hogy az elérhető árkülönbség miatt érdemes-e egy szolgáltató és esetleg még egy tarifa mellett évekre elköteleződnünk.
 
Mindenképpen át kell tekinteni az összes szolgáltató ajánlatát, hiszen ugyanaz a készülék, esetleg hasonló tarifacsomag megtalálható lehet más szolgáltatónál jóval kedvezőbb áron is
 
A mobilkészülékeket kártyafüggetlenként is megvásárolhatjuk, így elég a telefont megvásárolni, a meglévő szolgáltató megtartásával. Nagyon fontos, hogy vannak olyan internetes oldalak pl. teszvesz.hu, vatera,hu, arukereso.hu, ahol egy-egy árucikkből a legszélesebb kínálat megtalálható és összehasonlítható.
 
Nem kell a szolgáltatóhoz sem ragaszkodnunk a megszokott telefonszám miatt , hiszen ma már jogszabály garantálja a számhordozást, a régi kapcsolási számot minden szolgáltató 8 napon belül köteles átadni az újnak.
 
A számhordozást kizáró okok:

A hűségszerződések hátrányai

1. Röghöz kötöttség

Ha szerződéses kedvezmény vezetékes szolgáltatáshoz kötődik, akkor annak a legfőbb ismérve hogy csak a megadott helyen érvényes. Egy előfizetés ebben az esetben műszaki feltételekhez van kötve, így például, ha el kell költözünk és a szolgáltató a saját hibájából nem tudja áthelyezni az állomást, akkor az előfizetőnek kötbért kell fizetnie.
 
A békéltető testületek esetei között számos érdekes történetet találunk. Tanulságos – és szomorú - a devizaadós története akinek adóssága fejében elárverezték a házát és kilakoltatták belőle. A szolgáltató nem volt tekintettel a vis major helyzetre és vagy az előfizetés fenntartását vagy a kötbér kifizetését követelte a szerencsétlenül járt fogyasztótól.
 
De olyan eset is előfordult, hogy valaki önként költözött el egy jobb környezetbe, egy nagyobb lakásba és nem kérdezte meg előre, hogy a szolgáltató képes –e áthelyezni a telefonját és mivel nem lehetett az áthelyezést lebonyolítani, a fogyasztónak fizetnie kellett holott fenntartotta volna az előfizetését, - ha hagyják..
 
Fontos tudni, hogy a távbeszélő szolgáltatás és most már az internet is az egyetemes szolgáltatási körbe tartozik, ami azt jelenti, hogyha az állam egyetemes szolgáltatói szerződést köt egy szolgáltatóval, neki a szolgáltatást bárhol elérhető áron biztosítania kell. Azonban itt is van kibúvó, ugyanis 2009-ben született egy Kormányrendelet mely szerint ha a felszerelés aránytalan költséget jelent a szolgáltató számára akkor megtagadhatja szolgáltatást.

2. Rejtett feltételek

A törvény lehetőséget biztosít, hogy hírközlési szerződéseket elektronikus úton, szóban (telefonon) vagy az interneten kössük meg. Ez a szituáció olyan lehetőséget ad a szolgáltatók kezébe, hogy különböző, akciók, promóciók segítségével olyan feltételekkel kötik meg a szerződést, hogy a fogyasztó már csak az előfizetési szerződés kézhezvétele után veszi észre – ha egyáltalán észleli, hogy nem csak szolgáltatói, hanem tarifa hűséget is felvállalt. Tehát nem csak szolgáltatót nem válthat de az adott szolgáltató adott díjcsomagját is meg kell tartania egy vagy két évig. Még abban az esetben is ha ugyanaz a szolgáltató időközben sokkal jobb, olcsóbb feltételekkel kínálja különböző csomagjait új ügyfeleinek.
 
Nagyon sokszor előfordul, hogy még a legtudatosabb fogyasztó sem találja meg promóció mellett a feltételeket, mert az nem szerepel az Általános Szerződési feltételek között. Ebben az esetben egyetlen lehetőség áll a fogyasztó rendelkezésére: ha idejében észreveszi a buktatókat, akkor eláll a szerződéstől. Az új, most életbelépő EU szabályozás az eddigi 8 napos elállási időt 14 napra hosszabbítja meg, így több idő áll majd a fogyasztó rendelkezésére, hogy döntsön, eláll-e a szerződéstő, vagy megköti azt.
 
Az egyetlen megoldás a kíváncsiság, ne dőljünk be a szép szavaknak , hanem keressük az apró betűket, legyenek kérdéseink, készüljünk fel tájékozottan a vásárlásra.

Megosztás:
Nyomtatás
Küldés e-mailben

SZÓLJON HOZZÁ!
Tisztelt látogatónk! Amennyiben szeretne a cikk tartalmához hozzászólni, jelentkezzen be, vagy ha még nem rendelkezik hozzáféréssel, regisztráljon. [ Bejelentkezés ] [ Regisztráció ]
Felhasználó azonosító:

Jelszó:

Hozzászólás írása
Mehet
Hozzászólások:
spirity - 2013. december 4. 10:50
Nyilván mindenki a pénztárcájához képest választ mobil hűségszerződést. Amennyiben megtehetik, vagy üzleti célra kell, szerintem a legjobb a korlátlan hívás és sms csomagok fix összegért. Aki viszont keveset beszél, vagy inkább őt hívják vagy gyerek, esetleg idős, annak a legjobb a feltöltőkártya. Szerintem abból pedig ez a legjobb, ha megvannak a feltételek: http://redir.ec/molmobile

AJÁNLÓ

BMI - Testtömegindex
kalkulátor

Testsúly [kg]:
Magasság [cm]:
Értékelés
Az Ön BMI-je:
Forrás: Magyar Nemzeti Szívalapítvány
Ismeri-e Ön a békéltető testületek munkáját?
 
Nem ismerem
Már hallottam róla
Ismerem és már fordultam is panasszal a testülethez