Szolgáltatás
Csökkent a barkácsgépek forgalma
2013. április 22.,
GfK Hungária
Az elhúzódó gazdasági válság érezteti hatását az elektromos szerszámgépek piacán. A közelmúlt akciói eredményeképpen a gyártók közül több nagy szereplő is növelni tudta piaci részesedését. Az árucsoportok közül a fúrógépek és a sarokcsiszolók voltak a legkeresettebbek.
Míg a barkácsáruházaknak sok esetben okozott nehézséget a potenciális vásárlók üzletekbe csábítása, addig a hipermarketek piaci hányada 2012-ben nőtt.
A GfK Hungária Piackutató Intézet Kereskedelem és Technológia területe a barkácstermékek piacán három szektor (festékek/vakolatok, ragasztók, és elektromos szerszámgépek) változásait kíséri figyelemmel az adott szektorra jellemző disztribúciós csatornákban.
Adatai szerint a tavalyi évben a teljes szerszámgéppiac 2,7 százalékkal csökkent értékben, míg az eladott darabszámot tekintve a visszaesés elérte a 7,3 százalékot. A hazai elektromos szerszámgéppiac árucsoportjait vizsgálva elmondható, hogy a vizsgált termékkategóriák közül továbbra is a fúrógépek a legkeresettebbek a forgalom értékét alapul véve, a darabszámokat vizsgálva viszont az alacsonyabb árfekvésű sarokcsiszolókból többet adtak el. A piaci visszaesés legnagyobb vesztese a fúrókalapács termékkategória volt. A legtöbb árucsoport esetében megfigyelhető az akkumulátoros termékek növekvő aránya (+1,1 százalék). E csoporton belül egyre népszerűbbek a – jellemzően drágább – lítium-ion technológiát alkalmazó termékek, míg a nikkel akkumulátoros termékek piaca folyamatosan csökken (-1,3 százalék).
A termékek átlagára 5 százalékkal nőtt, ami részben az infláció, részben pedig a részben pedig a márkarészesedések változása miatt történt. A legnépszerűbb termékek átlagára a nagyobb kategóriákban ugyanakkor az akciók miatt csökkent – jellemzően 5-10 százalékkal.
A barkácspiacra jellemző szezonalitás erőteljes hatással van a forgalom nagyságára, amely az év eleji visszaesés után fokozatosan épül fel egészen a karácsonyi időszakig. A csúcsidőszakot ezen a piacon is a karácsony jelenti, amikor is a forgalom csaknem kétszeresére nő az év elejéhez képest.
Az építőipar teljesítményének mélypontra süllyedésével a kedvezőtlen makrokörnyezet hatására a tavalyi évben az egyik nagy barkács-áruházlánc és egy hipermarket áruházlánc is kivonult a magyar piacról, az üzletek egy részét pedig mindkét esetben átvette egy-egy konkurens cég. Ezen kívül volt még barkácsáruházak részéről indított évfordulós akciósorozat is a tavalyi évben, amelyeket kihasználva a hagyományosan erős márkák sikerrel növelték piaci részesedésüket. Jól teljesítettek a sajátmárkás termékek is, melyek forgalma 3 százalékkal bővült, az időszak nagy vesztesei pedig a kisebb – jellemzően budget – márkák voltak.