Keresés a tartalomban:
Tudta ezt?

Mit kell tudni az online aukciós házakról?

Először, másodszor, harmadszor!

2010. április 12.
Címkék: licitálás internetes kereskedelem aukciós ház
Mit tegyünk, ha eladnánk valamit, de a használtcikk-boltos vagy a zálogházas rá sem néz, legjobb esetben pedig a reális használati érték tizedét ajánlja fel érte? Használtan vennénk valamit, de spórolósan? Ha tudunk internetezni, a válasz kézenfekvő. Cikkünkből kiderül, hogy az internetes kereskedelem egyik válfajának, az online aukciós házaknak használata nem is olyan bonyolult, és kevésbé ad okot az aggodalomra, mint azt elsőre gondolnánk.
Manapság egyre gyakoribb, hogy a megunt, de még működőképes mobilt, mp3 lejátszót vagy az ajándékba kapott, ámde mégsem tetsző ruhát inkább pénzzé tesszük, mintsem a szekrényben hagyjuk porosodni. Ekkor segítségül hívhatjuk az internetet, ahol kiváló lehetőséget nyújtanak a hazánkban is igen népszerű online aukciós házak piacterei. Otthonról, a nap bármely szakában árulhatunk bármit, amit a nap 24 órájában több ezer érdeklődő vehet szemügyre, hogy jó eséllyel a számunkra is kedvező áron megvásárolja valamelyikük. De vásárlóként is elégedettek lehetünk, hiszen csak internet kapcsolatra van szükség ahhoz, hogy a több százezres nagyságrendű termékkínálatból kedvünkre válogassunk.

E-vásárlás: mind ismertebb és népszerűbb


A Gemius online kutatóintézet friss felmérése szerint csaknem minden megkérdezett internethasználó ismeri az e-kereskedelem fogalmát, igaz, egyharmaduk nem élt még ezzel a lehetőséggel. A kutatók azzal magyarázzák az online vásárlás visszafogott terjedését, hogy egyfelől hozzászoktunk a hagyományos, személyesen zajló vásárláshoz, vagyis jobban bízunk abban a szituációban, amikor egy üzletben magunk választhatjuk ki, tapinthatjuk, szagolhatjuk, egyszóval érzékelhetjük a vásárolni kívánt árut, nem pedig egy fényképen ábrázolt valamiért fizetünk, ráadásul sokszor előre. Másfelől sokan félnek attól is, hogy nem azt kapják, amiért fizettek, vagy, hogy visszaélnek adataikkal. Ezen hátráltató tényezők azonban kellő nyitottsággal és odafigyeléssel minimalizálhatók.
Az online aukciós házak a kezdő internetes vásárlók és eladók számára ideális terepek szárnyaik próbálgatására, mivel számos biztonsági lépcső védi a felek adatait, érdekeit, jogait, továbbá a szolgáltatók törekednek arra, hogy felhasználóbarát módon működjenek.

Mitől aukciós, és mi a lényege?


Az online aukciós ház elnevezés onnan ered, hogy miként egy hagyományos árverésen, a regisztrált felhasználók egy-egy termékre – az eladó által meghatározott ideig – licitálhatnak, hogy az a legtöbbet ígérőé lehessen. De a hagyományos licitálás mellett számos más, például 1 forintról induló licit, fixáras termék vagy éppen a webáruházakból is ismert, azonnal kosárba helyező funkció közül választhatunk. Amikor véget ér az árverés vagy fix áron leütötték a termékünket, az addig csak fantázianév alatt ismert üzletfelek megismerik egymás valódi nevét és elérhetőségeit.
Elsőre azt hihetnénk, hogy az üzletfelek legfontosabb tulajdonsága, a megbízhatóság abszolút rejtve marad egészen a vásárlás beteljesüléséig, azonban ez nem így van: az adásvétel résztvevői kölcsönösen visszajelzést (pozitív, semleges, negatív) adnak egymásról. Az ikonokkal, illetve szöveges értékeléssel így már sejthetjük, megbízható-e partnerünk. Ennek ellenére ritkán mégis pórul jár egy-egy felhasználó. Ebben az esetben a polgári törvénykönyv az irányadó, nagyobb pénzveszteségnél pedig a szolgáltatók együttműködnek a hatóságokkal, és kiadják a csaló adatait.
A bizalom kérdése megmutatkozik az áru átvételénél és a fizetési módoknál is. A vásárolt termék többféleképpen is eljuthat a vevőhöz, de főleg személyes találkozáskor cserél gazdát az áru és annak ellenértéke. Gyakoriságban ezt követi a postai vagy futárcéges utánvét, s csak ezután szeretünk banki átutalással, előre fizetni. A fizetés jelenleg legbiztonságosabb módja, ha virtuális pénztárcát használunk.

A biztonság a másik központi kérdés, mely felmerül a netes vásárláskor, hiszen nem szívesen adjuk meg bankszámla adatainkat, tartva attól, hogy illetéktelen kezekbe kerülhet. Erre nyújt a Vatera alternatívát, az Abaqoos elektronikus pénztárcát. Ezzel biztonságos letétiszámla-kezelésre nyílik lehetőség. Ennek köszönhetően a pénz és az áru cseréje csak akkor történik meg, ha az adásvétellel mind a vevő, mind az eladó maradéktalanul elégedett. A módszer abban is segít, hogy a szolgáltatóknak járó járulékokat könnyedén kiegyenlítsék a felhasználók. Hátránya, hogy jelenleg még csak az OTPdirekt elektronikus banki szolgáltatással rendelkezők tudják használni.

S hogy mit is lehet vásárolni? Bármit. Kerékpár, könyv, antik műtárgy, ruha, mobiltelefon, elektronikai termékek, sportfelszerelések, de ingatlan és autó is szerepel a kínálatban. Kismamák gyakran kereskednek babaholmikkal. Más az örökségét igyekszik pénzzé tenni vagy már nem használt holmijait. Alig használt, ajándékba kapott, sőt vadonatúj garanciális – és a boltinál jóval olcsóbb – gyöngyszemekre is bukkanhat a szemfüles nézelődő. Az online aukciós portálokat számos műgyűjtő és ritkaságra éhező ember is rendszeresen figyeli, hiszen van rá esély, hogy igazi kincset, például százezreket érő könyvritkaságot vagy festményt találjon.

Vatera, TeszVesz és a többiek


Hazánkban számos online licitálós honlap létezik. Ezek közül a 2000-ben induló Vatera volt az első. Népszerűségben a második a TeszVesz. Az angolul tudók kipróbálhatják az eBay-t is, amely többségében tengerentúli és nyugat-európai felhasználói miatt hatalmas termékkínálatú, sok-sok minőségi áruval.
2008-ban egy dél-afrikai cég felvásárolta a Vaterát, tavaly pedig a TeszVeszt is. A két legnagyobb aukciós oldal a köztük lévő különbségek fenntartásával üzemel tovább, miután a felhasználóik csak mintegy negyedrészben azonosak. A Vaterát többségében férfiak használják: a drágább műszaki cikkek iránt nagyobb a kereslet.
A TeszVesz inkább a nők és ezen belül is kisgyermekes anyukák bolhapiaca, ahol az alacsonyabb áron való értékesítés a jellemzőbb. A két aukciós oldalnak talán már minden második magyar internező regisztrált tagja.

A Vatera tavaly év végi reklámkampánya olyan sikeres volt, hogy az újonnan regisztrált felhasználók száma 67 százalékkal – napi 1.500-zal – nőtt meg, naponta 54 millió forint értékű vásárlást eredményezve. A televízióban is gyakran futó reklám hatására – melyben Vera, az ifjú feleség Ausztráliában ösztöndíjas férjét rajtakapja egy televíziós közvetítéskor, és bosszúból potom pénzért teszi fel az oldalra annak értékes, kedvenc tárgyait – az egymilliomodik regisztráció is megtörtént.

A két aukciós oldalon eladott termékek összértéke évről évre nő. Ez annak is köszönhető, hogy a kezdetben nagy felháborodást keltő feltöltési díjak bevezetése nem a forgalom visszaesését, hanem a piactér jobb átláthatóságát, és az értéktelen, rossz minőségű termékektől való megtisztulását hozta. Ezáltal egyszerűbb a böngészés, könnyebb megtalálni azt, amit keresünk. A feltöltési díj összege egyébként maximum 40 Ft-os nagyságrendet jelent termékenként (kivéve az ingatlant és autót). A sikeresen zárult aukciók után az eladás összegével arányos jutalék illeti meg a szolgáltatókat (lásd táblázatunkat).
A több százezres termékkínálat és a hasonlóan nagyszámú felhasználó miatt nem is csoda, hogy a két aukciós oldal eladásokból és egyéb szolgáltatásokból származó jutalékainak összege együttesen meghaladja az egymilliárd forintot.
A nagyok mellett a hazai aukciós házak között találunk speciális téma köré szerveződőket is. Ilyenek az utazási ajánlatokat kínáló oldalak (http://licitutak.hu, www.gulliver.hu, www.travelaction.hu, www.licittravel.hu), a műtárgyakat (www.aukciok.hu, www.axioart.com) vagy műszaki termékeket árusítók (www.bigdeal.aspnet.hu). Mások azzal ösztönzik a látogatók gyakori visszatérését, hogy a termékekre csupán néhány órán át lehet ajánlatot tenni (www.unibid.hu). Az egyik gyöngyszem, a www.szakilicit.hu: itt építéssel, lakásfelújítással kapcsolatos árajánlatot kérhetünk, amelyre maguk a szakemberek tesznek minél kedvezőbb árajánlatot, ezzel is versengve egymással kegyeinkért. Végül az a vállalkozó nyeri el a munkát, akit mi választunk ki, vagy ha ezt nem tennénk meg, aki a legkedvezőbb ajánlatot tette.
A válság fellendítette az online aukciós oldalak forgalmát: egyre többen fedezték fel a plusz bevételi forrást, illetve a vásárlók száma is megnőtt, hiszen sokan kényszerültek rá a bolti árnál olcsóbb vásárlásra.

Az online aukciós házakról általában elmondható, hogy felhasználóbarát módon működnek: egyszerű a regisztráció, a felhasználási feltételek könnyen elsajátíthatók, továbbá például hasznos tanácsokkal segítik az eladókat, hogy milyen taktikákkal tudják magukra felhívni a figyelmet, vagy éppen milyen információkkal szolgáljanak, ha el akarják nyerni a vásárlók bizalmát. Emellett a biztonságos internetes vásárlásról is kaphatunk tippeket.

Fogalomtár

Kikiáltási ár
Amelyről elindul az aukció.
Fixár
Az eladó által megadott konkrét termékár.
Minimálár
A legalacsonyabb összeg, amiért az eladó hajlandó termékét értékesíteni. Ha az aktuális ár nem éri el a minimálárat, az aukció érvénytelenül zárul le.
Villámár
Amennyiért az eladó hajlandó azonnal lezárni az árverést.
Leütési ár
A sikeres aukció legmagasabb ajánlata, egyben a végső ár.
Licitlépcső
Az az összeg, amennyivel az új ajánlatnak meg kell haladnia az előzőt.
Feltöltési díj
Az árverésre vagy fixáras értékesítésre bocsátott termék után fizetjük. Összege a kikiáltási, minimál- vagy fixár értékétől függ.
Jutalék
Az eladott termék után a szolgáltatónak fizetendő összeg.
Termékfigyelő
Értesítést lehet kérni egy adott termékkategóriába feltöltött vagy egy adott felhasználó által feltöltött új termékekről.
Személyes tiltólista
Beállíthatjuk, hogy az aukciónk során kitől nem fogadunk el liciteket.
Licitkorlátozás
Korlátozható annak a felhasználónak a licitálása, illetve az aukció ideje alatt villám- vagy fixáras vásárlása, akinél a pozitív visszajelzések százalékos értéke kisebb, mint az általunk beállított érték. A másik listára az eladó az általa megbízhatónak ítélt partnereket tudja felvenni, akikre nem vonatkozik a korlátozás.
Levédett ajánlat
Megbízhatjuk a rendszert, hogy helyettünk – távollétünkben – automatikusan licitáljon, az általunk meghatározott maximumig.
Értékelés (vevő, eladó)
Mind a vevő, mind pedig az eladó a sikeres vagy éppen sikertelenül zárult üzlet után értékelést ad a másik félről. Ezzel képet kaphatunk a felhasználók megbízhatóságáról, rugalmasságáról. A panaszos feleket az oldalak üzemeltetői figyelmeztetik, vagy azonnal kizárhatják.
Profi Eladói Program (PEP)
Szűk elit eladói klub: az ide tartozók megbízható üzletfelek.
Partnerprogram
Saját honlapunkra bannert helyezhetünk el, s ha ezen keresztül regisztrál valaki a Vatera vagy a TeszVesz rendszerébe, jutalékot kapunk utána.
Quick Loader
Olyan alkalmazás, amellyel az aukciók adatbázisa helyi számítógépről, internet kapcsolat nélkül kezelhető. Így egyszerűbben és gyorsabban létrehozható nagyobb mennyiségű aukció. Az összeállított aukciók egyszerre tölthetők fel a szerverre.


Megosztás:
Nyomtatás
Küldés e-mailben

SZÓLJON HOZZÁ!
Tisztelt látogatónk! Amennyiben szeretne a cikk tartalmához hozzászólni, jelentkezzen be, vagy ha még nem rendelkezik hozzáféréssel, regisztráljon. [ Bejelentkezés ] [ Regisztráció ]
Felhasználó azonosító:

Jelszó:

Hozzászólás írása
Mehet

AJÁNLÓ

BMI - Testtömegindex
kalkulátor

Testsúly [kg]:
Magasság [cm]:
Értékelés
Az Ön BMI-je:
Forrás: Magyar Nemzeti Szívalapítvány
Ismeri-e Ön a békéltető testületek munkáját?
 
Nem ismerem
Már hallottam róla
Ismerem és már fordultam is panasszal a testülethez