Elektronika
Hogyan takarékoskodjunk telefonálási költségeinkkel?
Szakértőnk, Fischer Gábor elemzése
2012. május 23.,
Fischer Gábor
Arról már írtunk korábban, hogy valójában mit is fog jelenteni a telefonadó bevezetése. Az alábbi cikkben azt részletezzük, hogyan, mivel csökkenthetjük az adó által megemelkedett költségeket. Fischer Gábornak, az OFE infokommunikációs szakértőjének hasznos tanácsai.
Mindenekelőtt két alapelvet rögzítsünk: az egyik, hogy ingyenes telefonálás nem létezik, a másik, hogy az adó költsége nem a szolgáltató által kreált díjtétel, így a hűségszerződéshez semmi köze nincs.
Különösen a helyhez kötött – vezetékes – telefonálás körében léteznek olyan tarifák, amelyek ingyenesnek tűnnek, mert nem kérnek érte forgalmi díjat, percdíjat. Ennek ellenére ezek sem ingyenes hívások, mert az alapdíjban különdíjat fizetünk azért, hogy korlátlanul, vagy hívásidőtartamban korlátozva 0 Ft percdíjért telefonálhassunk. Ha megnézzük a telefonszámlát, ez pontosan beigazolódik, a számla részletesen kiszámítja a különböző hívások percdíjait, majd a számla végén kedvezményként levonja azokat. Ugyanez a helyzet a mobiloknál létező lebeszélhető percekkel, ott is megfizetjük az alapdíjban a kedvezményeket.
A telefonadóról szóló,- parlament által elfogadott - jogszabály szerint az adó alanya nem a fogyasztó, hanem a távközlési szolgáltató
Hogyan csökkentsük a költségeket?
Legelőször is vegyük elő az utolsó két-három hónap összes telefonszámláját és vizsgáljuk meg milyen telefonálási szokásaink vannak? Nappal, vagy este telefonálunk, helyben, avagy más településre, mennyit hívást kezdeményezünk idegen hálózatba. A telefonszámlák külön oszlopa tartalmazza a lebeszélt forgalom percmennyiségét, vagyis a hívások időtartamát. Bizonyos időtartamon alul nem érdemes változtatni, mert az adó ugyan megnöveli a költségeket, de minden más megoldás csak növelné a terhet.
Vizsgáljuk meg továbbá a különleges hívásokat, például a tudakozást, az emelt díjas hívásokat, majd döntsük el: szükségesek-helyettesíthetőek azok. Ha különböző okok miatt – vagy, mert a munkánk egyszerűen megköveteli – sokat és hosszabb időtartamban telefonálunk, jöhetnek a helyettesítő megoldások. Ennek egyetlen feltétele van, hogy rendelkezzünk szélessávú vezetékes- vagy mobilinternettel és a szükséges hallgató berendezéssel, mikrofonnal. Vannak olyan készülékek – például laptopok – amelyekbe bele vannak építve ezek a berendezések. (Természetesen ezekhez is lehet fejhallgatót csatlakoztatni, hogy meglegyen a beszélgetések intimitása.)
A csevegés ára
Az interneten több olyan csevegő program létezik, amelyeken nemcsak az interneten hasonló alkalmazásokkal, hanem valóságos vezetékes, és mobiltelefonokkal is lehet beszélgetést kezdeményezni. A legismertebb ilyen program a Skype aminek telefonos segédprogramja van. A Skype programját a
www.skype.com oldalról lehet akár magyar nyelven is letölteni. Ha a program letöltődött, regisztrálni kell magunkat, amelyhez a legfontosabb személyi adatokon túl egy érvényes e-mail cím és jelszó, valamint egy Skype név és jelszó is szükséges.
Ha mindez megvan, megindul az alkalmazás. Legelőször is vegyük számba, ismerőseink közül hányan használják ezt a megoldást. Ehhez nem kell más, mint hogy beírjuk az ismerős e-mail címét, majd a program automatikusan megkeresi azt és meghívja ismerősként.A következő műveletben töltsük fel a számlánkat, mivel a telefonálás a Skype-nál előre feltöltött egyenleggel működik, úgy mint egy prepaid mobilkártyánál.
A percdíj 2 euro cent áfával együtt – ha csak egyszeri feltöltést választunk. Lehet azonban előfizetést is kérni, aminek az ára 6 euro / hónap, amiből 10. 000 perc ingyenesen lebeszélhető. Ha 12 hónapot vásárolunk meg, egyszerre akkor 15 százalékos kedvezményhez is hozzáférhetünk. Nem mellékesen, jó tudni, hogy a jelenlegi elképzelések szerint az internetet nem terheli majd a 2 forintos különadó.
Tehát döntés előtt érdemes minden szempontot megfontolni, mérlegelni. Ez a valódi tudatos fogyasztói magatartás.
Az internet alapú telefonálás sem mindig mentes az adó alól
Az internet-alapú távközlési szolgáltatók sem mentesülnek a telefonadó alól. Amennyiben egy IP-alapú adathálózat bejegyzett üzemeltetője magyar cég, akkor függetlenül attól, hogy hagyományos telefonvonalat, vagy internet alapút használ, mindenképpen fizetnie kell a telefonadót.
„A nagy távközlési cégekkel szemben hazai innovatív telekommunikációs szolgáltatók már keresik a megoldást ügyfeleik számára az új adóterhek mérséklésére” – állítja Beliczay András, a magyarországi vállalati VoIP piacon nyolc éve működő
Opennetworks Kft. ügyvezetője.
A
3CX kifejlesztett egy teljesen ingyenes VOIP telefont, amelynek használatával telefonszámláján jelentős összegeket takaríthat meg, mindezt nagyon egyszerűen: nincs szüksége másra, mint egy szélessávú internet-kapcsolatra (DSL vagy vezetékes), egy VOIP-szolgáltatóval vagy SIP szerverrel való kapcsolatra, valamint egy mikrofonos fejhallgatóra és/vagy egy hangkártyára.
Sokan nem ismerik a hazai piac bejegyzett szolgáltatóit, akik a piacvezető mobil és vezetékes cégekkel azonos jogszabályok – elsősorban az elektronikus hírközlésről szóló hatályos törvény – alapján tevékenykednek. Ezeket a cégeket szigorú szolgáltatásminőségi elvárások – hangminőség, szerződéses garanciák, segélyhívások elérhetősége, adatbiztonság, ügyfélszolgálat – kötik és mindennek működését a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) felügyeli.
A Skpye-hoz képest csupán annyi a különbség, hogy nem alkalmazásokon népszerűsítik a szolgáltatást, hanem a megszokott telefonkészülékeken, viszont a szolgáltatás egyértelműen internet-alapú.
Mindennek értelmében például a
Opennetworks Kft. is köteles lesz fizetni a telefonadót annak ellenére, hogy technológiai szempontból a cég nem tartozik a hagyományos telefonszolgáltatók közé. Valójában telekom cégről van szó, hiszen képes telefonszámot adni, és a felhasználói élmény is ugyanaz, mint a hagyományos telefon esetében, hiszen a készülékek megegyeznek.
Tehát leszűkült a kör, ugyanis csak a külföldi vállalatok internetes telekommunikációs megoldásait alkalmazhatjuk telefonadómentesen.