Gyakori kérdések
Határon átnyúló panaszok
Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület
Külföldi vásárlással, szolgáltatással kapcsolatos panaszbejelentést a fogyasztó a saját tagállama szerinti fogyasztói központban tehet, ahol a panasz – az angol nyelvre történő fordítást követően – megküldésre kerül a vállalkozás székhelye szerinti tagállam fogyasztói központjába.
Mi minősül határon átnyúló fogyasztói panasznak?
A külföldi vásárlással, szolgáltatás igénybevételével kapcsolatosan felmerülő fogyasztói panaszokat nevezzük határon átnyúló fogyasztói panaszoknak.
Hová lehet fordulni, ha határon átnyúló fogyasztói panaszunk van?
A határon átnyúló panaszok rendezésére hozták létre az Európai Fogyasztói Központok Hálózatát. A hálózatnak minden tagállamban – valamint Norvégiában és Izlandon is – van egy központja, ahova határon átnyúló panasz esetén fordulhatnak a tagállam fogyasztói.
Magyarországon hol található a központ?
Európai Fogyasztói Központ Magyarország
Levelezési cím és ügyfélszolgálati iroda: 1088 Budapest, József körút 6.
Telefonszám: +36-1-459-4832
Fax: +36-1-210-2538
e-mail: info@magyarefk.hu
web:
www.magyarefk.hu
Miért van erre szükség?
Határon átnyúló fogyasztói panaszok esetén a vásárlás, illetve a szolgáltatás helyszíne szerinti jogszabályok az irányadók, és az igényünket is a másik tagállambeli fórum előtt tudjuk csak érvényesíteni.
Hogyan történik az ügyintézés?
Külföldi vásárlással, szolgáltatással kapcsolatos panaszbejelentést a fogyasztó a saját tagállama szerinti fogyasztói központban tehet, ahol a panasz – az angol nyelvre történő fordítást követően – megküldésre kerül a vállalkozás székhelye szerinti tagállam fogyasztói központjába. A gazdálkodó szervezet székhelye szerinti tagállam irodája közvetlen megkereséssel fordulhat a gazdálkodó szervezethez. Ha a megkeresés eredményes, általában nincs szükség további lépésekre, és a fogyasztói panasz rendezése eredményesen zárul. Amennyiben nem vezet eredményre, tájékoztatást nyújt az igényérvényesítési lehetőségekről, különös tekintettel az alternatív vitarendezési eljárásokról, valamint azok feltételeiről, mely a hazai fogyasztói központon keresztül jut el a panaszoshoz.
A fogyasztói központok eljárása írásbeliségen alapul. A fogyasztók személyesen vagy írásban (ez lehet elektronikus és hagyományos levél is) fordulhatnak a központhoz, de konkrét megkeresés esetén, elsősorban a fordítási feladatok miatt, elengedhetetlen az írásos forma.