Jog
Bekeményít a PSZÁF a pénzügyi ágazatban
A legtöbb büntetést a biztosítók kapták
2011. február 21.
A gazdasági válság hatására felértékelődött a pénzügyi fogyasztóvédelem, a bankok és a fogyasztók között egyre nagyobb az érdekkülönbség. Az ügyfelek érdekében új fogyasztóvédelmi ajánlásokkal kívánja szigorítani az ellenőrzéseket a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) – hangzott el a szervezet tájékoztatóján.
Az új ajánlások szükségességét Balogh László alelnök azzal indokolta, hogy a pénzügyi magatartási kódex mára teljesen kiüresedett, a pénzügyi szervezetek önszabályozása itthon szűk körű és nem elterjedt. A jövőben megfogalmazzák, egy intézmény hogyan felelhet meg a helyes fogyasztóvédelmi politikának és ezt hogyan érheti el. Fontos lenne az is, hogy egy pénzügyi termék megtervezésekor a fogyasztóvédelmi elvek legyenek a döntésfolyamat részei.
A márciusban megjelenő ajánlások után a következő hónapokban külön iránymutatás készül a hitelintézeteknek és a biztosítóknak.
Siklósi Máté, a felügyelet ügyvezető igazgatója elmondta: ha egy pénzügyi szervezet bírságolás után sem változtat politikáján, akkor a bírság duplázódhat. A PSZÁF tevékenysége során kiemelten ellenőrzi a panaszkezelési hibákat, a biztosítási kárrendezés határidejének betartását, a biztosítási szerződés értesítő leveleinek határidőre történő kiküldését.
A tájékoztatón kiderült: a PSZÁF szeretné elérni, hogy a Btk szerint büntethetők legyenek az úgynevezett fogyasztói csoportok, tevékenységük illegálisnak minősüljön.
A felügyelet ezen kívül tervez egy termék-összehasonlító táblázatot is, így az intézmények által nyújtott hitelek összehasonlíthatók lennének, és a legjobb konstrukciókat ki is emelnék.
Tavaly 88 milliós fogyasztóvédelmi bírságot szedett be a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete. Ennek nagy részét a biztosítókra szabták ki.