Jog
Fordulat a pénzügyi fogyasztóvédelemben
Civil fogyasztóvédelmi hálózat alakul
2011. február 23.
Márciustól kezdik meg működésüket a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) által létrehozott civil fogyasztóvédelmi hálózat irodái. Júliustól szakmai pénzügyi békéltető testületek alakulnak – derült ki a szervezet sajtótájékoztatóján.
A Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) az ügyfelek és a pénzügyi szervezetek közötti szerződésből eredő jogviták rendezésének fóruma lesz. Az addig megindult eljárások a mai békéltető testületekhez érkeznek – tájékoztatott Nadrai Géza, a testület elnöke.
Ha el szeretnénk képzelni, hogy mi a különbség a régi és az új pénzügyi békéltető testület között, leginkább a profi és az amatőr futball ligához tudnám hasonlítani a két szervezetet – mondta el Nadrai Géza.
A PBT hatásköre a pénzügyi szervezetekre és a saját ügyben eljáró természetes személyekre, a fogyasztókra, a pénzügyi szervezetek által nyújtott szolgáltatásokra, a szerződésekre, illetve a teljesítéssel kapcsolatos vitás ügyekre terjed ki. A PBT egyezségre törekszik majd a felek között, közvetítői tevékenységet végez, és akkor indíthat eljárást, ha nincs folyamatban közvetítői, polgári peres eljárás az adott ügyben, és az adott intézmény már elutasította a panaszt.
Az ügyintézés ingyenes lesz és gyors - tette hozzá Nadrai Géza. 90 nap alatt kell döntést hozniuk, ez adott esetben 30 nappal hosszabbítható meg. Kiemelte, hogy az eljárásért a kötelező határozat esetén kell csak fizetni, a vesztes félnek a másik fél igazolt költségeit kell állnia. A nem együttműködő szervezet nevét nyilvánosságra hozhatják, a PBT fogyasztóvédelmi intézkedéseket is hozhat, felszólítást tehet, bírságot is kiszabhat; utóbbi összege tizenötezer és százmillió forint között lehet
Szász Károly, a PSZÁF elnöke elmondta: 2010-ben több mint kétszázezer volt a pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos ügyfélpanaszok száma, ebből a felügyelethez közvetlenül ötvenezer érkezett.
Az új békéltető testületek mellett a PSZÁF a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) közreműködésével civil fogyasztóvédelmi hálózatot is kialakít, mely egy országosan, minden régióban működő információs irodahálózat lesz. Ezek a pénzügyi tájékozódás helyi központjai a „Felügyelet antennái, és egyben meghosszabbított karjai lesznek” – magyarázta Balogh László, a PSZÁF alelnöke. A pénzügyi tanácsadó irodákban a fogyasztók ingyenesen felvilágosítást kaphatnak pénzügyekkel kapcsolatos kérdéseikre, és megtudhatják, hogy jogi kérdésekben milyen fórumhoz, vagy hatósághoz fordulhatnak.
Az információs központok a felügyelet segítségére is lesznek, mivel így a PSZÁF tájékozódhat, hogy melyek a legfontosabb problémák, a tipikusan előforduló panaszok. Az irodák heti 20 órán át tartanak nyitva, internetes pénzügyi tanácsadói fórummal, 20 képzett szakemberrel. Az irodák márciustól kezdenek el működni nyolc vidéki nagyvárosban.