Kitekintő
Fogyasztóvédelmi világnap
Könnyebb és olcsóbb mobilozást!
2014. máricus 10.,
Consumers International/FL
Március 15-e a fogyasztóvédelem világnapja, ez alkalomból a Consumers International (CI) nemzetközi fogyasztóvédelmi jogvédő szervezet a mobiltelefonálással kapcsolatos jogok betartására és az információáramlás erősítésére koncentrál. „Tisztázzuk a mobilos jogainkat!” – ezzel a szlogennel indítja el mobiltelefonálással kapcsolatos tájékoztató kampányát a Consumers International.
Ingyenesként hirdetett játékokkal verik át az uniós fogyasztókat
A mobilszolgáltatásokkal kapcsolatos fogyasztói jogok az Európai Unióban is forró témává váltak, miután kiderült: a közösség területén elérhető online játékok több mint felét ingyenesként hirdetik, holott valójában pénzt kérnek értük. Az Európai Bizottság illetékesei február utolsó napjaiban kezdték meg a tárgyalásokat az iparág szereplőivel és a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságokkal. A megbeszélések célja, hogy beszüntessék a megtévesztő hirdetéseket és elérjék: a fogyasztók kifejezett beleegyezése nélkül egyetlen mobilos vagy online játék forgalmazója se terhelhesse meg a játékosok bankszámláját. Az EU emellett azt is szeretné elérni, hogy a játékok gyártói ne próbálják a gyerekeket rávenni arra, hogy megvásárolják az applikációkat.
A szervezet felhívja az érintettek és az érdeklődők figyelmét arra, hogy csatlakozzanak a projekthez, amelynek célja az átlátható, fair mobilszolgáltatások elérése. A CI célja, hogy a megbízható szolgáltatás mellett a fogyasztók átlátható számlákat kapjanak a szolgáltatóktól.
A CI öt pontban összegezte mobil fogyasztóvédelemmel kapcsolatos célkitűzéseit:
- Megfizethető és átlátható mobilszolgáltatás biztosítása fennakadás nélkül
- Könnyen értelmezhető és tiszta nyelvezettel megírt szolgáltatói szerződések, hogy a fogyasztók ne érezzék becsapva magukat és megalapozott döntéseket hozhassanak.
- Átlátható és fair számlázás: nem szabad a fogyasztóknak olyan szolgáltatásokat kiszámlázni, amelyeket nem rendeltek meg.
- A személyes adatok védelme és az adatok fölötti rendelkezés joga. A CI célja, hogy a hatékonyabb szolgáltatás ürügyén elkért személyes adatokat tisztességesen használják a szolgáltatók, a fogyasztóknak pedig legyen lehetőségük arra, hogy meghatározzák, milyen mértékű adatkezelést engedélyeznek a cégeknek.
- Hatékony panaszkezelés – minden szolgáltatónak megfelelő panaszkezelési rendszert kell bevezetnie, a fogyasztói kifogások figyelmen kívül hagyását pedig szankcionálni kell.
A kampány iránt érdeklődő cégek és szervezetek letölthetik a projekt logóját a Consumers International honlapjáról, elküldhetik a mobilszolgáltatásokkal kapcsolatos jelentéseiket, emellett a Facebookon és a Twitteren is csatlakozhatnak az akcióhoz (#PhoneRights és #WCRD2014 kulcsszavak).
Fogyasztóvédelmi világnap
A fogyasztóvédelmi világnapot 1983 óta ünneplik világszerte. John F. Kennedy amerikai elnök 1962. március 15-én hirdetett ki egy történelmi nyilatkozatot, melyben a négy alapvető fogyasztói jogot (jog a biztonsághoz, az információhoz, a választáshoz és a képviselethez) foglalta össze.
Az évek során az alapvető jogok száma kiegészült a meghallgatás, kártérítés, oktatás, és az egészséges környezethez való jogokal. Ezek alapján alakította ki működését a Fogyasztóvédelmi Világszervezet (Consumers International, CI), illetve az egyes országok saját fogyasztóvédelmi hivatalai is.
A világnapot a '80-as évek óta egyre több országban ünneplik, a fogyasztóvédelem és a fogyasztói jogok témája mellett minden évben egy-egy téma köré szervezik az ünnepnaphoz kapcsolódó kampányt és rendezvényeket.