Keresés a tartalomban:
Tudta ezt?

Valóban ingyenesek az online játékok?

2014. március 6., Európai Bizottság/NFH/SV
Címkék: fogyasztó fogyasztóvédelem online játék ingyenes online játék Európai Bizottság
Az online játékok uniós piaca jelenleg több mint 50 százalékban olyan játékokból áll, amelyeket „ingyenesként” reklámoznak, noha e játékok használata időnként igencsak költséges. A gyermekek különösen ki vannak szolgáltatva az „ingyenesen letölthető”, de nem „ingyenesen játszható” játékok használatával összefüggő veszélyeknek.
A Bitkom (a németországi távközlési, valamint információs és kommunikációs technológiákkal foglalkozó iparágat képviselő szervezet) által készített tanulmány szerint az alkalmazáson belüli vásárlásokból származó bevételek 2012 és 2013 között egyedül Németországban a duplájára növekedtek.. A fogyasztók közül több mint egymillióan 10 és 19 év közötti gyerekek, illetve tinédzserek.
 
Nagyon fontos a gyermekek előzetes felvilágosítása mind a szülők, mind a hatóságok részéről, hogy ezek az alkalmazások használata veszélyeket jelenthetnek számukra. Sok esetben mobilról küldött SMS-sel is lehet vásárolni kiegészítőket, ezért a bankkártya megfontolt tárolása mellett érdemes figyelni a gyermekek mobilforgalmát is.
 
Az online játékok nagy részét nem magyar, hanem külföldi cégek üzemeltetik. Tehát bár lehet, hogy a játékkal magyar nyelven játszhatunk, előfordulhat, hogy egy felmerülő probléma esetén kizárólag idegen nyelven érhető csak el a cég ügyfélszolgálata, így az esetleges panasztétel és ügyintézés nehézségekbe ütközhet.
 
Az online játékok esetében szintén különösen ajánlott tisztában lenni az általunk használt szolgáltatás igénybevételének feltételeivel. Az Európai Fogyasztói Központ tapasztalatai szerint a szolgáltatók általános szerződési feltételei (ÁSZF) az egyes felhasználási szabályokon túl (például egy IP-címről csak egy játékos használhatja a játékot) tartalmazzák azokat a magatartási szabályokat is, melyeket a játékosoknak a játék használatakor, valamint az egymással történő kommunikációban (chat) be kell tartaniuk. A szabályok betartását ellenőrző moderátorok (akik sok esetben maguk is játékosok) a belső szabályok megsértése miatt akár ki is zárhatják a felhasználókat a játékból.
 
A fizetési módok tekintetében ajánlott előnyben részesíteni a bankkártyás vásárlást, mivel probléma esetén a számlavezető banknál bizonyos feltételekkel egy speciális eljárás keretében adott esetben visszaigényelhető a kifizetett összeg.

Az Európai Bizottság és a tagállamok lépéseket sürgetnek a mobilalkalmazásokkal kapcsolatos fogyasztói aggályok kezelésére

A mobilalkalmazások elemzésével foglalkozó külső platform, a Distimo szerint az egyik alkalmazásszállító – évi 10 milliárd euró feletti összegre becsült – jövedelmének mintegy 80%-a származik a fogyasztók által bizonyos egyedi tartalmakhoz vagy funkciókhoz való hozzáférés céljából valamely alkalmazás keretében végrehajtott vásárlásokból (az úgynevezett alkalmazáson belüli vásárlásokból).
 
Viviane Reding alelnök, az Unió jogérvényesülésért felelős biztosa a következőket nyilatkozta: „A mobilalkalmazások uniós iparágában óriási lehetőségek rejlenek, legyen szó akár a munkahelyteremtésről és a növekedésről, akár mindennapi életünk színvonalának innovatív megoldások révén történő javításáról. Ahhoz, hogy az ágazat kiaknázhassa e lehetőségeket, elengedhetetlen, hogy a fogyasztók megbízzanak az új termékekben. A fogyasztók megtévesztése egyértelműen helytelen üzleti modell, és az uniós fogyasztóvédelmi szabályok szellemével is ellentétes. Az Európai Bizottság nagyon konkrét válaszokat vár a mobilalkalmazások iparágától a polgárok és a nemzeti fogyasztóvédelmi szervezetek által megfogalmazott aggályokra.”
 
Neven Mimica fogyasztópolitikai biztos a következőket mondta: „A fogyasztóknak és különösen a gyermekeknek megfelelőbb védelemre van szükségük az alkalmazáson belüli vásárlásokból eredő, előre nem látott költségekkel szemben. A nemzeti jogérvényesítő hatóságok és az Európai Bizottság tárgyalásokat folytatnak az iparág képviselőivel arról, hogyan lehet megoldani ezt a problémát, amely – amellett, hogy anyagi károkat okoz a fogyasztóknak – e nagyon ígéretes piac hitelességét is alááshatja. Amennyiben sikerül a lehető leghamarabb konkrét megoldásokat találni, mindenki jól jár.”
 
Az iparág képviselőivel tartandó találkozókon az uniós jogérvényesítő hatóságok ismertetni fogják közös álláspontjukat arról, hogy miként kell alkalmazni a vonatkozó fogyasztóvédelmi szabályokat a szóban forgó területen. A kezdeményezést a dán fogyasztóvédelmi ombudsman irányítja. Franciaország, az Egyesült Királyság, Olaszország, Belgium, Luxemburg és Litvánia a fogyasztói jogok Unió-szerte történő érvényesítéséért felelős fogyasztóvédelmi együttműködési hálózat tagjaként ugyancsak részt vesz a találkozókon.

A fogyasztók által felvetett és a találkozókon megvitatandó négy legfontosabb témakör a következő:


A következő lépések: A találkozók alkalmat adnak a Bizottságnak és a tagállami hatóságoknak arra, hogy a fogyasztók által megfogalmazott aggályok kezelése érdekében megegyezésre jussanak az iparág képviselőivel. A találkozók kimenetelétől függetlenül az Európai Bizottság a fogyasztói jogok érvényesítéséért felelős nemzeti hatóságokkal közösen továbbra is figyelemmel kíséri a fejleményeket, és szükség esetén meghozza a megfelelő intézkedéseket.

Megosztás:
Nyomtatás
Küldés e-mailben

SZÓLJON HOZZÁ!
Tisztelt látogatónk! Amennyiben szeretne a cikk tartalmához hozzászólni, jelentkezzen be, vagy ha még nem rendelkezik hozzáféréssel, regisztráljon. [ Bejelentkezés ] [ Regisztráció ]
Felhasználó azonosító:

Jelszó:

Hozzászólás írása
Mehet

AJÁNLÓ

BMI - Testtömegindex
kalkulátor

Testsúly [kg]:
Magasság [cm]:
Értékelés
Az Ön BMI-je:
Forrás: Magyar Nemzeti Szívalapítvány
Ismeri-e Ön a békéltető testületek munkáját?
 
Nem ismerem
Már hallottam róla
Ismerem és már fordultam is panasszal a testülethez