Szolgáltatás
Energiaszolgáltatók: a birodalom visszavág?!
2012. május 25.,
Schäffer Dániel
Az energiaszolgáltatók – a türelmi idő lejártával – akcióba léptek. Megkezdődtek a kikapcsolások azoknál a lakossági fogyasztóknál, akik a türelmi időszakban nem tudták rendezni két hónapnál régebbi, lejárt számlájukat.
Egyelőre csak pár száz fogyasztót érinthet cégenként a kikapcsolás, ám a szolgáltató cégek szerint lakossági ügyfeleik nagy hányada 60 napon túl tartozik, legyen szó gázról, vízről, vagy áramról. Az EDF DÉMÁSZ-nál a megváltozott szabályozás, vagyis a 60 napra rövidült türelmi idő miatt 10 százalékkal emelkedett a villamosenergia-szolgáltatásból kikapcsolt lakossági ügyfelek száma az elmúlt féléves időszakban.
Akik a „pofonokat” osztják…
„A fizetési fegyelem drasztikus visszaeséséről ugyan nem beszélhetünk, de a rövidebb türelmi idő hatására sem javult a fizetési hajlandóság” – közölte a Kosár Online-nal a cég. A szolgáltató 700 ezer lakossági ügyfele közül 48 ezer előfizetőnek van lejárt 60 napon túli tartozása.
A Főgáz 780 ezer lakossági fogyasztójának közel fele tartozik hatvan napon túl, a fővárosi központú gázszolgáltató december 19-e és január 3-a között, valamint február 1-jétől február 22-ig hirdetett kikapcsolási védelmet, ami 1700 ügyfelüknek biztosított fizetési haladékot. Az érintettek nagyobb hányada rendezte a számlát, illetve élt részletfizetési igénnyel. Félezer fogyasztónál azonban újraindult a kizárási folyamat.
A Tigáznak 2012. január 31-én pontosan 1 191 243 normál lakossági fogyasztója volt, amelyből jelenleg 98 406 fő lakossági fogyasztójuk tartozik. „A Tigáznak csaknem 12 milliárd forinttal tartoznak fogyasztói” – mondta el Száraz Gábor a cég szóvivője. Ha valaki fizetési hátralékkal küzd, mindenképpen egyeztessen települése önkormányzatával az esetlegesen elérhető adósságkezelési programról, vagy támogatási lehetőségről. „A Tigáz Zrt. kiszámítható részszámlázással tudja segíteni fogyasztóit…”
A mérőállásról készüljön jegyzőkönyv!
Sándor Angéla, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) közműbizottságának elnöke figyelmeztet: „ha a fogyasztó elmarad a befizetéssel és az meghaladja a hatvan napot, akkor a szolgáltatónak joga van kikapcsolást kezdeményezni. A cégnek első lépésben fizetési emlékeztetőt kell küldenie, csak ezt követheti a felszólítás. Ezután, ha nem teszünk semmit, a 60 nap lejárta után, 30 napon belül teheti meg a szolgáltató a kikapcsolást. A kikapcsolás mindenképpen egyeztetett időpontban kell, hogy történjen, amelyről – és a mérőállásról – jegyzőkönyv kell, hogy készüljön, amit alá kell írni!”
Vigyázat! A szolgáltató kikapcsolási díjat kérhet, majd ezután visszakapcsolási díjat is! A visszakapcsolás feltétele, hogy minden tartozásunkat meg kell, hogy fizessük a kamatokkal együtt. „Ez általában 8-10 ezer forint között szokott mozogni. A legtöbben a kikapcsolás után nem szeretnék, hogy megszüntessék a gázmérőt, ám nem árt azt tudnunk, hogy a megmaradt mérő után havidíjat kell fizetni, ami havonta 1000-2000 forint körüli összeg lehet” – mondta el a szakértő.
Alternatív megoldás lehet az egyre inkább terjedő előrefizetős kártyásmérő. Ezt azonban egyelőre a szociálisan rászoruló fogyasztók – a fogyatékkal élő fogyasztók, és a rendszeres szociális segélyben részesülők – igényelhetik. Ezen a helyzeten változást hozhat a megújuló fogyasztóvédelmi törvény.
Tudni kell azonban, hogy a nem védendő fogyasztók is kaphatnak részletfizetést – igaz, igényüket időben tanácsos jelezni! Azt ugyan nem írja elő jogszabály, hogy a szolgáltató köteles megadni a részletfizetést vagy az egy-két hónapos fizetési halasztást, „azonban jó esély van arra, hogy a cég ezt megadja, hiszen neki is érdeke, hogy hozzájusson pénzéhez” – informált Sándor Angéla.