Jog
Jogaink, ha mégsem repülünk
Összefoglaló a légiutasjogokról
2012. február 6.
Bár a Malév csődjére az Európai Uniós jog nem minden esetben nyújt megoldást, nem árt, ha tisztában vagyunk azzal, hogy légiutasként milyen jogok illetnek meg bennnünket. Hasznos tanácsok arra az esetre, ha a dolgok nem a tervek szerint történnek.
Fontos tudni, hogy a járatunkat üzemeltető légitársaság felelős poggyászunk és saját magunk fuvarozásáért, és köteles jogainkat tiszteletben tartani. "Ha Ön nem részesül jogainak megfelelő elbánásban, azonnal tegyen panaszt a járatot muködtető légitársaságnál!" - áll az Európai Bizottság légiutas jogokról szóló összefoglalójában.
Az utasok jogai vonatkoznak a menetrend szerinti és a charterjáratokra, a belföldi és a nemzetközi járatokra, minden légitársaságra, legyen szó akár teljes körű szolgáltatásról, akár alacsony díjszabásról. Kérjünk egy példányt a légitársaságtól vagy az utazási irodától!
A beszállás megtagadása, járattörlés
Ha az utastól megtagadják a beszállást, vagy járatát törlik, a járatot működtető légitársaságnak pénzbeli kártalanítást, valamint segítségnyújtást kell biztosítania. Ezek a jogok bármilyen járatra vonatkoznak, beleértve a charterjáratokat is, amennyiben az utas idejében bejelentkezett (checkin) a járatra, amely
- az EU valamely repülőteréről indul, vagy
- az EU valamely repülőterére érkezik az EU-n kívülről, és
- a járatot EU-beli légitársaság működteti.
A beszállás megtagadása
Ha az utasok száma meghaladja a rendelkezésre álló ülőhelyekét, a légitársaságnak először önként jelentkezőket kell felkérnie, hogy azok – megállapodás szerinti juttatások ellenében – adják át ülőhelyüket. E juttatások tartalmazzák a jegyár visszatérítésének lehetőségét (ha szükséges, ingyenes visszautazással az utazás kiindulópontjára), vagy azt, hogy az utas más közlekedési eszközzel juthasson el úti céljára.Ha valaki nem tartozik az ülőhelyüket önként átadók közé, a légitársaságnak
- 1 500 km-nél rövidebb járat esetén 250 Euro-t kell fizetnie
- 1 500 km-nél hosszabb, az EU-n belüli járat vagy egyéb, 1 500 és 3 500 km közötti járat esetén 400 Euro-t
- az EU-n kívüli, 3 500 km-nél hosszabb járat esetén 600 Euro-t kell fizetnie.
- A kártérítés összege a felére csökkenthető, ha a késés a fenti esetekben nem több mint két, három, illetve négy óra.
A légitársaságnak továbbá a következő ellátást kell nyújtania:
- a jegyár visszatérítésének lehetőségét (ha szükséges, ingyenes visszautazással az utazás kiindulópontjára), vagy azt, hogy Ön más közlekedési eszközzel juthasson el úti céljára,
- élelmiszert és üdítőket, továbbá, ha szükséges, szállodai elhelyezést (beleértve a transzfert is), valamint kommunikációs lehetőséget.
Járattörlés
Járattörlésnél a légitársaság ugyanakkora összegű kártérítés fizetésére köteles, mint a beszállás megtagadásánál, kivéve akkor, ha idejében értesítette az utasokat, és más közlekedési lehetőséget biztosított számukra, amellyel az eredetileg tervezettel megközelítőleg azonos időben érkeznek úti céljukra.
A kártalanítás vagy a visszatérítés történhet készpénzben, banki átutalással vagy csekkel, valamint – ha ehhez az utas írásos hozzájárulását is adja – utazási utalványok formájában is. A kifizetésnek hét napon belül kell megtörténnie.
Poggyász
Legfeljebb 1 000 SDR* (1 SDR = 1,18 euro Special Drawing Rights, azaz „Különleges Lehívási Jogok”, a lehetséges igény szabadon használható pénzneme a Nemzetközi Valutaalap (IMF) tagjainak) összegű kárigénnyel léphetünk fel, ha a világ bármely részén egy EU-beli légitársaság járatán kárunk keletkezik, poggyászunk megsemmisül, megsérül, elvész vagy késve érkezik meg. Ha a légitársaság nem ért egyet a követeléseinkkel bírósághoz fordulhatunk.
Baleseti sérülés, haláleset
Kárigénnyel léphet fel az utas akkor is, ha a világ bármely részén egy EU-beli légitársaság járatán bekövetkezett baleseti sérülés vagy haláleset következtében kárt szenved. Sürgős anyagi szükségletei fedezésére jogában áll előleget kérnie.
Szervezett társasutazások
Ha egy utazási iroda – az úti céltól függetlenül – nem nyújtja az EU-n belül kötött megállapodás szerinti szolgáltatásokat, kártérítést kérhetünk. Ezenkívül, ha az utazási iroda által meghirdetett szolgáltatások jelentos része meghiúsul, az utazási iroda köteles segítséget nyújtani, valamint – további költség felszámolása nélkül – más megfelelő intézkedéseket tenni, beleértve az utazást is.
"Amennyiben Önt az ebben a tájékoztatóban említett bármely probléma érinti, késedelem nélkül kérje a járatot üzemeltető légitársaság képviselőjétől, hogy orvosolják a problémáját.
Amennyiben Öntől megtagadják a beszállást, járatát törlik, vagy a járat jelentősen késik, és a járatot működtető légitársaság nem tesz eleget kötelezettségeinek, forduljon panasszal az illetékes nemzeti hatósághoz" - hívja fel a figyelmet az Európai Bizottság.
Ha járatunk EU-tagállamból indul, panaszunkat ebben a tagállamban kell megtennünk. Ha az utazás kiindulópontja az Unión kívülre esik, és a járatot EU-beli légitársaság üzemelteti, a panaszt abban az EU-tagállamban kell megtennünk ahová járatunk érkezik.
A tájékoztató további példányai – az EU valamennyi hivatalos nyelvén itt letölthetőek!
http://europa.eu.int/comm/transport/air/rights/index_en.htm.
Az illetékes nemzeti hatóság nevét és címét, továbbá az egyéb (pl. poggyászra, baleseti sérülésre, halálesetre, szervezett társasutazásokra vonatkozó) panaszokkal kapcsolatban tanácsot és segítséget nyújtó szervezetek adatait az alábbi, ingyenesen hívható
Europe Direct vonalon tudhatja meg: 00 800 6 7 8 9 10 11e-mail:
mail@europe-direct.cec.eu.int.