Jog
Leállt a Malév: hogyan kapják vissza pénzüket az utasok?
2012. február 3.
Reggel hét órakor tudatta utasaival a Liszt Ferenc Repülőtéren a Malév, hogy leállította valamennyi járatát. A kiadott kormányrendelet szerint azok az utasok kapnak állami segítséget, akik a leállás előtt vásárolták jegyüket, és a menetjegy a következő három naptári napon belül jogosított utazásra.
A cég közleményében azt írta: bár az utóbbi napokig még volt remény az üzemeltetés folytatására, és az utasok bizalma töretlen volt, de az utóbbi napokban megjelent információk hatására a szolgáltató partnerek elvesztették bizalmukat, és egyik napról a másikra elkezdték előre kérni az általuk nyújtott szolgáltatások kifizetését. Ez olyan mértékben gyorsította fel a pénzkiáramlást, hogy mára már tarthatatlanná vált a légitársaság helyzete. 66 év folyamatos működés után nem szállnak fel a Malév gépei.
Külföldön 3.726 utas rekedt a pénteken utazók közül, Budapesten pedig több mint 3.470 személy „ragadt”. A mai járat Helsinkiből érkezett utoljára.
„Más légitársaság nem köteles visszaszállítani a kint rekedt utasokat. Normál esetben erről a hazai légitársaságnak kell gondoskodnia” – mondta el Krajcsik Szilvia az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) jogásza. „A légiutas rendelet szerint jogilag a mostani helyzet járattörlésnek tekinthető, amikor a szolgáltató köteles a jegy árát visszafizetni az utasnak, ami a távolságtól függően 250-400-600 euro lehet” – hangsúlyozta Krajcsik Szlivia.
A külföldön rekedtek úgy juthatnak Budapestre, ha másik légitársaságnál vesznek jegyet a visszaútra hivatkozva a Malév leállására. Általában a légitársaságok kedvezményes jegyeket szoktak ilyen helyzetekben ajánlani - mondta el Limburger Lóránt a Malév vezérigazgatója. A Malév felvette a kapcsolatot más légitársaságokkal a pénteki mintegy 7.700 utas elszállítása érdekében.
A helyzet kezelése nem volt zökkenőmentes a vállalat részéről: az MTI tudósítójának egy utas azt mondta, korábban azt a tájékoztatást kapták, hogy a járatok késnek, az Origo információi szerint pedig 12 perccel a leállás előtt egy utas e-mailben kapott tájékoztatást, melyben az alábbiakat írták: „Szó sincs arról, hogy a Malév tavasszal leállna…a jegye miatt aggódni pedig felesleges.”
A január 31-én hatályba lépett kormányrendelet szerint segítségnyújtás azon utasok számára biztosítható, akik érvényes menetjegyüket a Malév Zrt. leállási napját megelőzően vásárolták meg, és akiknek a Malév-járatra szóló menetjegye a leállás napján vagy az azt követő három naptári napon belül biztosít jogot az utazásra. Továbbá azoknak, akik a Malév leállásának napján vagy azt megelőzően a célállomásra már elutaztak és a visszaútra érvényes Malév-járatokra szóló menetjeggyel rendelkeznek nem későbbi időpontra 2012. február 29-nél. A jogosultak célállomásra való eljutásában a Malév segítséget nyújt a meglévő menetjegyek más járatokra történő átfoglalásával, vagy más közlekedési módok igénybe vételének biztosításával.
A Malév gépeinek leállása járattörlésnek tekintendő, és ez esetben az Európai Unió rendelete szabályozza a légi utasjogokat - közölte Fülöp Zsuzsanna a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szóvivője. Hozzátette, a rendelet szerint a légitársaságnak a járattörlésről tájékoztatnia kell az utasokat, egyrészt arról, hogy joguk van térítésmentesen átfoglalást kérni, vagy visszakérni a jegy árát, másrészt a légitársaságnak fel kell az utasnak ajánlania a a körülményeknek megfelelő szolgáltatásokat, például étkezést, és frissítőket, vagy a szálláslehetőséget.
Ezen kívül kártalanítás is jár az utasnak a rendelet szerint. Hozzátette: a fogyasztóvédelmi hatóság jogosultsága arra terjed ki, hogy bejelentés esetén, vagy hivatalból a légitársaság tájékozatójában szereplő tartalmat vizsgálja, de arra nem, hogy az utasjogokat érvényesítse. Ez utóbbi esetén a fogyasztó a békéltető testülettől, vagy bíróságtól kérheti jogai érvényesítését.
A Malév azt javasolja: akik pénteken, vagy a következő három napban utaztak volna, forduljanak az ügyfélszolgálathoz. Azok, akik a következő hónapokra vásároltak jegyet, pedig a Malévhez nyújthatják be igényeiket, ennek sorsa később dőlhet el.
A légitársaság utasait az ügyfélszolgálati munkatársak az alábbi elérhetőségeken:
- telefonon Magyarországról: 06-40-21-21-21,
- telefonon Külföldről: +36-802-11-11;
- E-mailben: malev@malev.com
tájékoztatják arról, hogyan utazhatnak el célállomásukra, illetve milyen lehetőségeik vannak a kártalanításra.
Normalizálódott az utasforgalom a Liszt Ferenc repülőtéren, a Malév-jeggyel rendelkező utasok tájékozódtak a lehetőségekről - mondta el Hardy Mihály, a repteret üzemeltető Budapest Airport (BA) kommunikációs igazgatója szombaton reggel az MTI-nek.
A tranzitban péntek este összesen 29 külföldi Malév-utas volt, nekik a konzulátusok nyújtottak segítséget a továbbutazáshoz.
Róna Márta, a Malév szóvivője felhívta a figyelmet a Malév honlapján közölt elérhetőségekre. A légitársaság folyamatosan és megerősített ügyfélszolgálattal tájékoztatja az utasokat a tennivalókról.
Hozzátette, hogy a Malév-jeggyel rendelkező utasoknak egy másik járatra kell jegyet venniük, és a számlát kell benyújtaniuk a Malévhez. A pénteken leállt légitársaság feladata most a tájékoztatás és az utólagos elszámolás - tette hozzá.