Autó
Volvo V70 - egy igazi családi kombi
2011. február 25.,
Gajdos Tamás
Körülnézve a családi kombik egyre bővülő piacán, sok elérhető árú, gazdaságos modellt és néhány elérhetetlennek tűnő luxus kivitelű sportkombit is találunk. Tesztautónk, a Volvo V70 kombija 10 millió Ft alatti alapárával valahol a két véglet között helyezkedik el a palettán.
Vételárát tekintve nem túl olcsó, de 2 literes dízelmotorjával igen gazdaságos üzemanyag felhasználású járművet ismerhettünk meg benne. Már, ha eltekintünk az átlagosnál várhatóan magasabb járulékos költségektől.
A már-már közhelyes Volvós biztonságérzet messziről kiabál az autóról: robusztus felépítés, klasszikus, bár kissé már sportosított formák, elegancia és komfortos beltér a legfőbb jellemzői. Ez utóbbi, a komfort és a tágasság jellemzik a kombiknál alapvetően fontos rakteret, amely alaphelyzetben 555 literes és 1600 literig bővíthető. Óriási mérete talán már kicsit a hátsó üléssor előtti lábtér rovására is ment. Távkapcsolóval indítható elektromotor segítségével nyithatjuk a csomagtér fedelét a bevásárlás után a járműhöz közelítve, és több praktikus rögzítő fül, illetve felhajtható térosztó gátolja a kisebb csomagok csúszkálását a finom kárpitozású csomagtér padlón.
Természetesen az elöl ülő utas és a vezető ülése is a maximális kényelmet és a biztonságot szolgálja. Mintha a nappali foteljében terpeszkednénk, éppoly kellemes támaszt adnak ezek a bőrből készült ülőalkalmatosságok. A rossz magyar utakon való zötyögés elkerülését a német konkurensekhez képest lágyabb rugózás is segíti.
A motor a kor elvárásainak megfelelően gombnyomásra indul és dízel létére meglepően csendes - köszönhetően a Peugeot-Ford közös fejlesztő munkának. Nem titok ugyanis – és ez nem von le semmit az autó értékéből, – hogy az erőmű tucatnyi más középkategóriás modellből ismert, épp ezért kiforrott, megbízható konstrukció. 136 lóereje elsőre talán kevésnek tűnhet egy ekkora járműhöz, valójában a 320 Newtonméternyi nyomaték, az alacsony fordulaton (1500/perc alatt) érzékelhető gyengélkedéstől-vibrációtól eltekintve, elfogadható dinamizmussal mozgatja az 1700 kilós testet. A fogyasztás pedig a viszonylag kis hengerűrtartalomnak megfelelően 8 liter alatt tartható vegyes városi-országúti üzemben is. A teljes igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a sportosabb alternatívának tekinthető BMW 520d kombija ugyanekkora tömeggel, csomagtartóval, sokkal nagyobb presztízzsel bizony 8,5 másodpercen belül van százon – szemben a Volvo 11 mp-en felüli gyorsulásával. Ők 177 lovasra fújták fel egy remek turbóval a kétliteres dízeljüket - igaz kicsit drágábban.
A biztonságot a már legendás passzív rendszerek mellett a sávelhagyásra figyelmeztető és a vezető éberségét is figyelő rendszer garantálja. A svéd márkáknál mindig fontos szerepet kap a szórakoztató elektronikai rendszerek minősége, nos ez itt sincs másként: remek hangzású hifi-rendszer gondoskodik arról, hogy hosszú utakon se unatkozzunk.
Apró, ám zavaró hibának nevezhető az elektromos rögzítő fék elhelyezése: az aktiváló gomb kicsit messze esik, nyújtózkodni kell érte. Félig automata rendszerű és további hibája, hogy miközben a műszerfalon megjelenő információs felirat a kézifék behúzására figyelmeztet, valójában nem húzni, hanem nyomni kell a gombot a megfelelő hatás elérésére. Összességében a Volvótól elvárható minőségű, tágas, kényelmes négykerekűt kínál a svéd cég a nem csekély vételárért, ami azonban hosszú távon kifizetődő befektetés lehet, hiszen nem kevés hibátlan tízen- sőt huszonéves ős márkatársat is láthatunk még az utakon.
Tekintse meg a Volvo V70-ről készült videónkat