Tudta ezt?
Pénzvisszafizetési garancia - valóban működik?
2015. szeptember 17.,
penzcentrum/SV
"Ha nem vagy elégedett a vásárolt termékkel, akkor visszakaphatod a pénzed" - hangzik el számos hirdetésben. De mi is pontosan a pénzvisszafizetési garancia? Mik lehetnek a visszafizetés feltételei?
Érdemes tudnunk, hogy a hatályos jogszabályok szerint, olyan esetekben, amikor egy adott terméknek nincsen hiányossága és rendeltetésszerűen működik, akkor a kereskedőnek, nem kötelessége visszafizetni a termék árát csak azért, mert a vevő meggondolta magát, nem tetszik esetleg a termék színe vagy nem jó a mérete.
Egyedül az interneten történt vásárlásokat, az árubemutatón eladott árucikkeket, valamint az üdülési jogok megvételét tekinthetjük kivételnek, ezek esetében még 14 napon belül meggondolhatjuk magunkat.
Amennyiben nem így jár el, a vásárló beadvánnyal fordulhat az illetékes kormányhivatalhoz, amely egy eljárásban vizsgálhatja, hogy a vállalkozás magatartása megvalósított-e tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot - válaszolta a Pénzcentrum megkeresésére Kiss Anita az NFH szóvivője.
A visszafizetés feltételei
Mivel a kereskedő nem köteles megtéríteni a vételárat, ha a termék nem hibás, ezért a feltételeket is a kereskedő szabja meg. Ezért, ha nem vagyunk biztosak abban, hogy szükségünk lesz a megvásárolt termékre, akkor mindenképpen kérdezzünk rá a pénzvisszafizetés feltétételeire. Ilyen feltétel lehet például:
- Bontatlan csomagolás
- Kipróbálás szintű használat
- Akciós termékek kivételként való meghatározása
Az IKEA-ban például 365 napon belül visszakaphatjuk a nem használt és eredeti bontatlan csomagolásban lévő termék árát, ha megvan a vásárlásról a nyugtánk. Abban az esetben, ha már kibontottuk vagy összeszereltük a termékünket, de az sérülésmentes akkor 30 százalékot levonnak a vételárból. De az áruház fenntartja magának a jogot, hogy elutasítsa a visszavásárlást, sőt akadnak olyan termékek is, amelyekre ez egyáltalán nem vonatkozik.
Az OBI-ban 60 napon belül veszik vissza az ép és eredeti csomagolásban lévő termékeket a vásárlást igazoló eredeti bizonylat ellenében. Ez azonban például nem érvényes a növényekre, méretre vágott faárukra, textilanyagokra, értékcsökkentett termékekre, egyedi megrendelésekre.
Az Aldi-nál pedig azt ígérik, hogy amennyiben bármelyik náluk vásárolt élelmiszerrel nem vagyunk elégedettek, akkor visszavihetjük és visszakapjuk a pénzünket.
Az NFH tapasztalatai szerint, ha egy áruház biztosít pénzvisszafizetési garanciát, akkor jellemzően teljesíti is azt a megadott feltételek szerint. Évente csupán néhány panasz érkezik ezzel kapcsolatban. Sok esetben ugyanis csak félreértésről van szó, például:
A fogyasztók úgy vélik, hogy valamennyi cikkre vonatkozik az ilyen "garancia", ha meggondolják magukat, illetve akkor is él esetleg, ha a termék csomagolását felbontották és akár huzamosabb ideig is használták azt - tette hozzá Kiss Anita.
Amennyiben nekünk is járna a pénzvisszafizetési garancia, de mégsem kapjuk vissza pénzünket, akkor a fogyasztóvédelmi hatóság tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt járhat el. Fordulhatunk a bírósághoz vagy kérhetjük a békéltető testület ingyenes közreműködését, amely segíthet a vitás ügy rendezésében.