Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság, az FTC hivatalos kommentárban adott hangot aggodalmainak a homeopátiás szerekkel kapcsolatban. A szövetségi felügyeleti szervezet úgy látja, a fogyasztók szempontjából káros lehet és bizonytalanságot kelthet a reklámpiacon, hogy a homeopátiás készítmények gyártóinak a hagyományos gyógyszergyárakkal ellentétben nem kell tudományos bizonyítékokkal alátámasztania termékeinek gyógyító hatását.
Ritkaság, hogy az Egyesült Államok egy, szövetségi szinten működő hatósága felkérjen egy másikat arra, hogy változtasson szabályozásán, most mégis erre került sor. A keresedelmet felügyelő FTC azt szeretné elérni, hogy az élelmiszer- és gyógyszerforgalmazást felügyelő FDA módosítsa a homeopátiás készítményekre vonatkozó jogi kereteket.
A Bloomberg beszámolója szerint az FTC ezzel nyomást gyakorol a szintén hatósági szinten működő FDA-re a szabályozás szigorítása érdekében.
A homeopátiás szerek gyártását az FDA felügyeli, ugyanakkor a cégeknek nem kell bizonyítaniuk a termékek egészségre gyakorolt jótékony hatását, a homeopátiás készítmények nem számítanak gyógyszernek. Ugyanakkor az Egyesült Államokban szupermarketekben szabadon forgalmazható ez a termékcsoport olyan, jellemzően maguktól is meggyógyuló betegségek kezelésére, mint a megfázás. A szabályozás érdekessége, hogy az amerikai piacon elérhető gyógyszerek, sőt, az étrendkiegészítők esetében is kötelező a csomagoláson feltüntetett, gyógyításra vonatkozó állítások alátámasztása. A homeopátiás szerek mentesülnek ez alól, sőt, az FDA megköveteli, hogy a gyártók írják rá a termékekre az indikációkat akkor is, ha a termék egyáltalán nem bizonyította hatásosságát az adott betegség esetében – írja véleményében az FTC.
A hatóság emellett azzal érvel, hogy a 2010-ben és 2012-ben végzett panelvizsgálatok kimutatták: a fogyasztók jelentős része nem érti a homeopátiára vonatkozó szabályokat és azt sem, milyen tudományos bizonyítékok állnak egy-egy készítmény mögött. Az FTC-hez 2007 óta 141 olyan panasz érkezett, amelyben a fogyasztók „homepátiával” kapcsolatos kifogást tettek, de ezek között szerepelnek például telemarketingesek által homeopátiásnak nevezett fogyasztó sprayk, illetve az interneten beszerzett „homeopátiás folyékony oxigén”, amely „bármilyen betegséget kezel”. A Bloomberg cikke arra nem tér ki, emeltek-e panaszt az amerikai fogyasztók ismert és valós homeopátiás gyógyszergyárak ellen is.
Az FDA közleménye szerint mérlegeli a kérdést és hatvan nappal meghosszabbította a homeopátiával kapcsolatos közmeghallgatás, amelynek keretében a hatósághoz már több ezer kommentár érkezett.
http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-08-26/the-fda-is-under-more-pressure-to-regulate-homeopathic-products