Kitekintő
Tudatos európai fogyasztók
Már nem csábítanak el a reklámok?
2015. március 31.,
Figyelő Online
Az európai fogyasztók egyre tudatosabban vásárolnak, különösen igaz ez a magyarokra, akik vásárlásaikhoz és pénzügyi döntéseikhez is mind többen használják az összehasonlító oldalakat - derül ki a Cetelem Körkép 2015 adataiból, amelyet kedden mutattak be a sajtónak.
Az évente megjelenő Cetelem Körkép készítéséhez ezúttal 8700 - ebből Magyarországon 500 - fogyasztót kérdeztek meg 12 országban.Vincent Ollivier vezérigazgató a sajtótájékoztatón kiemelte: a magyar gazdaság 2013 vége óta ismét fellendülőben van, a 2015-ös körkép Magyarországra prognosztizálja a legmagasabb fogyasztást Lengyelország mellett.
Lukácsi Zoltán marketingigazgató elmondta: az európaiak hazájuk általános helyzetéről alkotott képe 2008-tól 2013-ig folyamatosan romlott, tavaly azonban megfordult a trend. A 2015-ös körkép adatai is a növekvő optimizmust mutatják, az országok általános helyzetét tízes skálán értékelő pontszám egész Európára vetítve 4,3-ról 4,6-ra nőtt.
Egyéni helyzetüket - az előző évekhez hasonlóan - az idén is kedvezőbben ítélik meg az európai fogyasztók, mint országukét, az ezt jelző mutató európai szinten 5,2-ről 5,5 százalékra emelkedett, Magyarországon pedig 4,2-ről 4,4-re - tette hozzá. Az európaiak többsége – 62 százaléka – úgy gondolja, megváltozott a vásárláshoz való hozzáállása az elmúlt öt évben.
A magyaroknál ez az arány eléri a 80 százalékot.Tízből nyolc válaszadó állította, hogy jobban megnézi az árakat, és tudatosabban vásárol, mint a válság előtt. Magyarországon az emberek 90 százaléka jobban odafigyel az árakra vásárláskor, mint öt évvel ezelőtt, 63 százalékuk sokkal ritkábban vásárol "hirtelen felindulásból", impulzívan, mint a válság előtt. Vincent Ollivier szerint a magyar fogyasztók gondolkodnak a leghosszabban vásárlás előtt, míg a franciákat az "örömszerzés" motiválja.Európában egyre inkább előtérbe kerül a közösségi fogyasztás és a használt tárgyak adásvétele.
Az európai válaszadók csaknem 30 százaléka, míg a magyarok 37 százaléka a korábbinál gyakrabban vásárol használt árucikket. Lukácsi Zoltán az alternatív fogyasztási formák közül kiemelte még a drive-in szolgáltatást és a gépek, berendezések megosztását, például amikor egy utca lakói közösen vásárolnak fűnyírót.
Az európai átlag ezeknél 15, illetve 9 százalék, míg a magyar 18, illetve 16 százalék.
Mindeközben az internet és a mobiltelefonos technológiák kulcsfontosságúvá váltak a vásárlások szempontjából, egyre többen használják az ár- és szolgáltatást összehasonlító oldalakat is. Már nemcsak a termékeket, de a bankszámla szolgáltatásokat és a hiteleket is ezeken az oldalakon választják ki. Míg 2013-ban a Cetelem weboldal látogatóinak 3 százaléka, addig 2014-ben már 20 százaléka érkezett ilyen oldalakról.
Lukácsi Zoltán szerint áruhitelezésük volumene nem fog változni a vasárnapi zárvatartás miatt. Partnereik hétfőtől szombatig hosszabb ideig vannak nyitva, ehhez igazodott a Magyar Cetelem Bank is - mondta.
Magyarországon a fogyasztók 81 százaléka gondolja úgy, hogy másképpen költi el a pénzét:
- egyértelműen árérzékenyebbé váltak a vásárlók
- kifejezetten keressük azokat a lehetőségeket, ahol olcsóbban tudunk vásárolni
- a magyar fogyasztók kétharmada ritkábban vásárol impulzív módon (tehát bevásárlólista, konkrét terv nélkül), mint korábban
- a célunk a tudatos vásárlói döntés, azaz nehezebben csábítanak el a reklámok és az akciók
- a tudatos vásárlás nem csak azt jelenti, hogy megnézzük az árat, hanem azt is, hogy odafigyelünk a megvásárolt áru eredetére, az alapanyagokra.