Kitekintő
A gyorsételek veszítenek, győz a pizza
2015. március 5.,
Faludi Linda
Tavaly tizenkét év után először világszinten csökkent a McDonald's árbevétele. Az egészségtudatosabbá váló fogyasztók egy része elfordul a gyorséttermektől, a pizza azonban egyre népszerűbb.
A Domino's multinacionális pizzaház a tavaly év utolsó negyedében 14 százalékkal növelte értékesítéseit világszerte a tavalyi év azonos időszakához képest. Az Egyesült Államokon kívül a cég ezzel a nyolcvannegyedik egymást követő negyedévben ért el növekedést. Eközben a világ legnagyobb gyorsétterem lánca, a McDonald's árbevétele 27,44 milliárd dollárral csökkent 2014-ben a 2013-ban mért 28,11 milliárd dollárhoz képest.
A The Economist szerint a fogyasztók tudatossabban választanak éttermet, ennek pedig a gyorsétterem láncok látják kárát, miközben a pizza népszerűsége töretlen. A tészta XVIII. századi megjelenése óta hódít, most éppen az egészséges étkezés trendjének segítségével. Bár egy közepes méretű vegetáriánus pizza akár négyszer annyi kalóriát is tartalmazhat, mint egy Big Mac szendvics, a pizza vonzereje nem csökken. A jelenség egyik oka, hogy a gyártók folyamatosan új ízekkel, pizza verziókkal jelentkeznek, amit megkönnyít a pizzatészta rendkívül sokoldalú felhasználhatósága: összehajtható, megtölthető kérget lehet köré sütni és akár édesen is fogyasztható. Ráadásul - írja a The Economist - a válság is neki kedvez, hiszen családilag pizzát rendelni átlagban még mindig sokkal olcsóbb, mint elmenni egy étterembe.