Autó
Káosz a légzsák visszahívások körül
2015. május 21.,
Faludi Linda
Tovább dagad a légzsák botrány, miután a hibás alkatrészt gyártó Takata tegnap közölte: csak az Egyesült Államokban a duplájára, 34 millióra emeli a hibás légzsák miatt visszahívandó autók számát. Az autótulajdonosok nagy része nem tudja, az intézkedés érinti-e az autóját, mivel a hatóságok jelenleg is dolgoznak a végleges lista összeállításán.
A légzsákgyártás egyik piacvezető vállalata, a Takata immár sokadszorra döntött arról, hogy újabb autókat hív vissza szervizelésre a légzsák meghibásodása miatt. A japán gyártó a közelmúltban több mint hat millió Toyota és Nissan szervizeléséről döntött, miután kiderült, hogy az érintett modellekben a légzsák az aktiváláskor olyan erővel robbanhat ki, hogy az alkatrészdarabok repeszként csapódhatnak az utasoknak. Eddig hat halálesetet tulajdonítottak a Takata légzsákok meghibásodásának, tegnap pedig a gyártó közölte: 34 millió darabra emelik a visszahívandó kocsik számát az Egyesült Államokban.
Ezzel folytatódik a hoszsú ideje tartó visszahívássorozat, ami ezúttal komoly fejtörést okoz a tulajdonosoknak. A The New York Times beszámolója szerint tíz autógyártó kezdte meg az egyeztetést a Takatával, hogy pontosítsák a visszahívandó típusok listáját, ez pedig még napokig eltarthat. Az amerikai autópályabiztonsági hatóság, az NHTSA azt javasolja a tulajdonosoknak, hogy rendszeresen figyeljék weboldalát új hírekért. A tulajdonosok tömegével foglalják az időpontokat a márkaszervizekben, sokan nem akarják kivárni, hogy kiderüljön, érintett-e az autójuk a visszahívásban. A mostani akció nehézségét az okozza, hogy míg legtöbbször maguk az autógyártók rendelik el a szervizelést, előzetesen felkészülve arra, addig most a hatóság lépett, a cégek pedig igyekeznek pótolni a lemaradást.
A probléma akkor sem oldódik meg, ha több nap múlva kiderül, pontosan milyen típusok szerepelnek a listán, hiszen több tízmillió autót kell majd javítani, így előfordulhat, hogy egyes tulajdonosoknak hónapokat kell várniuk, mire sorra kerülnek. A Takata már bejelentette, hogy a megnövekedett kereslet kielégítésére havi csaknem 1 millió darabra növeli kapacitását, míg egyes autógyártók, például a Honda más beszállítókat is megkerestek, hogy megbirkózzanak a feladattal. Ami biztos: a Takata esete minden idők legnagyobb volumenű fogyasztói visszahívása az Egyesült Államokban.