Autó
Autósboltok, autószervizek ellenőrzése
2015. június 9.,
NFH/FL
Szabálytalan árfeltüntetés, hiányzó jótállás, pontatlanul ismertetett szolgáltatási díjak – ezek voltak a legjellemzőbb hiányosságok a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a Nemzeti Közlekedési Hatóság közös ellenőrzése során, amelyet kétszáz autószervizben, kereskedésben, illetve szakboltban hajtottak végre. A vizsgálat kiderítette: sok vállalkozás nincs tisztában azzal, hogy 2014 szeptembere óta a gépjárművek 10 ezer forint feletti alkotórészei, illetve tartozékai is jótálláskötelesek. Minden második helyen volt valamilyen jogsértés, a vizsgált alkatrészek közül pedig minden tizenkettedikkel volt valamilyen probléma.
Az országos akcióban 301 hatósági ellenőrzést végeztek a szakemberek, 163 alkalommal találtak valamilyen szabálytalanságot, ami 54 százalékos kifogásolási arányt jelent. A legtöbb probléma, az autósboltokban a hiányos tartalmú (vagy egyáltalán át sem adott) jótállási jegyekkel volt, (50,7 százalék), az autószervizekben gyakran a szolgáltatási díjakat nem tüntették fel (30 százalék). Az autósboltokban sokszor hiányzott az eladási ár (21 százalék) és az egységár (37 százalék) is.
Ártájékoztatás
A vizsgálat egyik fő szempontja a megfelelő ártájékoztatás volt. A vizsgált 200 vállalkozásból 42 esetben volt valamilyen szabálytalanság az árfeltüntetéssel kapcsolatban. Az üzletekben 34 349 termékből 11 607 darabnál hiányzott az ár. Ezt a készlet nagyságával, és a gyorsan változó árakkal magyarázták az alkalmazottak.
Szolgáltatási díjak
A szabályok szerint a különböző szolgáltatások díjairól, vagy a díj számításának módjáról tájékoztatást kell adniuk a vállalkozásoknak, annak érdekében, hogy arról a vásárlók már előzetesen tájékozódni tudjanak. Ezt 2 autókereskedés, 101 autószerviz, és 6 autósbolt esetében vizsgálták a felügyelők.
Ezen a területen a legtöbb jogsértést az autószervizeknél (41) tapasztalták. Ezekben az esetekben hiányzott a szolgáltatási díj, vagy nem volt egyértelmű, vagy nem volt jól olvasható. Az is előfordult, hogy nem adtak tájékoztatást a javítás óradíjáról, vagy azt nem megfelelően tüntették fel.
Szavatosság, jótállás
A hatóság emberei azt is vizsgálták, hogy a vállalkozások megfelelő tájékoztatást adnak-e a szavatossági és jótállási jogokkal kapcsolatban, illetve, hogy adnak-e jótállási jegyet, azok szabályosak-e. A vizsgált 177 db tájékoztatás közül 41 db valamilyen szempontból félrevezető volt. A jótállási jegyeket 73 esetben vizsgálták, 37 alkalommal tártak fel valamilyen szabálytalanságot. Az ellenőrzött vállalkozások 14 alkalommal, azaz a vizsgált esetek 19 százalékában egyáltalán nem adtak át jótállási jegyet.
A szabálytalanságot sok esetben az okozta, hogy a vállalkozások nem voltak tisztában azzal a jogszabály módosítással, amely szerint - a gépjárművek 10 ezer forint feletti alkotórészei, illetve tartozékai is jótállás köteles termékek lettek - 2014. szeptember 15-től.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság vizsgálati eredménye:
Nagyjából minden tizenkettedik alkatrésszel volt valamilyen úgynevezett jóváhagyási vagy minősítési probléma. 6107 megvizsgált alkatrészből 754-nél emeltek kifogást az ellenőrök. Ázsiában gyártott termékek - ledes fénycsíkok és izzók, első ködfényszórók, járművekre szerelhető ablakfóliák, ledes pótféklámpák és halogén izzók - buktak meg az ellenőrzésen. Találtak olyan gépjármű izzókat (ledes helyzetjelző izzót, színes ledes szofita izzót), amelynek csomagolásán csak nagyon kisméretű betűvel tüntették fel: a termék a közúti közlekedésben nem használható.