Az Európai Bizottság az európai fogyasztóvédelmi hatóságokkal együttműködve azon dolgozik, hogy jobban érvényesüljenek a fogyasztóvédelmi jogok az autókölcsönzés ágazatában. Öt nagy autókölcsönző társaság állapodott meg arról, hogy jelentős mértékben felülvizsgálja a fogyasztókkal szemben tanúsított gyakorlatát – mindez az Európai Bizottság és a nemzeti jogérvényesítési hatóságok közös intézkedéseinek köszönhető.
A jövőben világosabbak lesznek a biztosítási politikák és üzemanyag-feltöltéssel kapcsolatos választási lehetőségek, a károk kezelése méltányosabbá válik és átláthatóbb árak előnyeit élvezhetik az európai polgárok. Az elmúlt két évben jelentősen növekedett az Európai Fogyasztói Központokhoz autókölcsönzéssel kapcsolatban beérkezett panaszok száma.
Vìra Jourová, a jogérvényesülésért, a fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős uniós biztos üdvözölte a mai megállapodást: „Manapság nagyon egyszerű az interneten lefoglalni egy bérautót, felvenni azt egy országban és leadni egy másikban. Ám az autóbérlési feltételek néha sajnos túl tágan értelmezhetők vagy nem eléggé világosak. A fogyasztókra így gyakran pótlólagos, nem tervezett költségek hárulnak. Most öt nagy autókölcsönző társaság vállalta, hogy javítja tájékoztatási politikáját és méltányosabb feltételeket szab a fogyasztók számára."
Az érintett cégek vállalták, hogy jelenlegi autókölcsönzési gyakorlatukat jobban hozzáigazítják a fogyasztóvédelmi jogszabályokhoz, amelyeket a fogyasztói jogokról, a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról és a tisztességtelen feltételekről szóló uniós szabályok rögzítenek.
A vállalt pozitív változások közül a legfontosabbak: Nagyobb átláthatóság az online foglalások során
- Világosabb tájékoztatás az összes kötelező díjról és az opcionális extrákról;
- Világosabb tájékoztatás a legfontosabb bérlési feltételekről és követelményekről, ideértve a fogyasztó kártyájára terhelt letétet (kauciót) is;
- Jobb tájékoztatás a foglalás során a választható felelősség átruházási és biztosítási termékekről, ideértve ezek árát, a kivételeket és az alkalmazandó önrészt
- Jobb és átláthatóbb szabályok az üzemanyag-használatra vonatkozóan
- Világosabb és méltányosabb járműellenőrzési eljárások
- A fogyasztókra terhelt további díjakkal kapcsolatos gyakorlat javítása: a fogyasztónak érdemi lehetősége lesz megkérdőjelezni bármely káreseményt, mielőtt fizetnie kell.
Például: Egy fogyasztó bérelt egy autót és fizetett 600 EUR kauciót. A bérlés során valaki meghúzta az autót, csupán csekély kárt okozva (a becsült kár 100 EUR-nál kisebb). Amikor a fogyasztó visszavitte az autót, a kaució teljes összegét felszámították, és a kölcsönző cég munkatársa ezt azzal magyarázta, hogy ez szerepel a szerződéses feltételekben. Az autókölcsönző társaságok vállalták, hogy nem terhelnek aránytalan költségeket a fogyasztókra.
A javaslatokat a kölcsönző társaságok fokozatosan hajtják végre, és a legtöbbjük elvileg 2015 végéig megvalósul. A fogyasztóvédelmi hatóságok szerint néhány nyitott kérdést még figyelemmel kell kísérni, különös tekintettel a fogyasztók felelősségére az autókban mások által okozott károkért; az üzletkötők és közvetítők tevékenységére; a másik tagállamokban végrehajtott autófoglalásokkal kapcsolatos szerződéses feltételek nyelvére, illetve arra, hogy az autóbérleti csomagokban kínált biztosítások mire terjednek ki, és lehetőség legyen a piacon elérhető alternatív biztosítást keresni.
Túl sok volt a fogyasztói panasz Az intézkedések szükségességére vonatkozó döntés azt követően született, hogy a másik országban lefoglalt autóbérlésekkel kapcsolatos fogyasztói panaszok jelentősen emelkedtek – a 2012. évi mintegy 1050 esetről 2014-ben több mint 1750 esetre – az Európai Fogyasztói Központok jelentése szerint. Párbeszédet alakítottak ki egyrészről az egyesült királyságbeli Competition and Markets Authority (verseny- és piachatóság) vezette nemzeti fogyasztóvédelmi együttműködési hatóságok, másrészt a következő, az EU-ban működő öt legnagyobb autókölcsönző vállalkozás között: az Avis-Budget, az Enterprise, a Europcar, a Hertz és a Sixt. A Leaseurope nevű uniós kereskedelmi szövetség segítette elő az egyeztetések megvalósítását az iparág részéről, amely azt is vállalta, hogy továbbfejleszti az autóbérlési üzletágra vonatkozó gyakorlati iránymutatásait.
Az autóbérlési üzletágban a fogyasztók tájékoztatásának javítása és bizalmának növelése évente 3–4 %-os növekedést eredményezhetne az autóbérlés ágazatában a következő két évben Európában. 2013-ban több mint 21 millió egyedi autókölcsönzési szerződést kötöttek az EU-ban. A Leaseurope elnevezésű kereskedelmi szövetség szerint e bérlések több mint 65%-a a párbeszédben részt vevő öt társasághoz köthető.