Jog
Egyszerűbb lesz a pénzügyi békéltetés
2015. január 19.,
biztositasiszemle.hu/SV
Idén januártól az elszámolási és a forintosítási törvény a Pénzügyi Békéltető Testületet (PBT) jelölte ki elsődleges jogorvoslati fórumként. Az eljárási rend módosulásának köszönhetően várhatóan az eddigi heti 75-80 ügynél is többet tudnak majd megtárgyalni és befejezni.
Egy decemberi törvénymódosításnak köszönhetően az 50 ezer forint alatti, az egyszerű megítélésű ügyekben valamint a méltányossági kérelmek esetében a korábbi gyakorlat szerinti háromtagú tanácsban történő eljárás helyett egy testületi tag fog eljárni. Az eljárási rend módosulásának köszönhetően várhatóan az eddigi heti 75-80 ügynél is többet tudnak majd megtárgyalni és befejezni – nyilatkozta még decemberben Kovács Erika, a testület elnöke az MTI-nek.
Kik fordulhatnak a PBT-hez?
Egyszerű megítélésű ügy:
Méltányossági ügy:
A testület munkájában nagy fordulatot jelent az is, hogy az elszámolási és a forintosítási törvény a PBT-t jelölte ki elsődleges bírósági fórumként. Azok fordulhatnak elsődleges jogorvoslatért a békéltető testülethez, akik nem kapták meg vagy vitatják az elszámolást, vagy hiba csúszott a panaszeljárásba. Ha nem tudnak a felek megállapodni, a PBT-nek konkrét döntést kell hoznia, meg kell állapítania a helyes elszámolást minden elszámolási vitában, ami kötelező lesz a felekre nézve.
Januártól tehát a hitelintézetekhez, pénzügyi vállalkozásokhoz köthető elszámolási ügyekben e speciális eljárási szabályok alapján jár el a PBT, minden egyéb pénzügyi ügyben az eddigi eljárást folytatják.
Az elszámolási ügyekben a PBT döntéseivel szemben nem peres eljárásban lehet jogorvoslatot keresni a fogyasztók lakóhelye szerint illetékes törvényszék mellett működő járásbíróságtól. A kérelmeket a PBT-hez kell benyújtani, ők továbbítják majd a bírósághoz. Kovács Erika kiemelte, a bíróságokkal közösen keresik a bíróságok tehermentesítésének lehetőségét, az azoknál folyamatban lévő közel 180 ezer pénzügyi tárgyú jogvita egy részét ugyanis a PBT-hez lehetne terelni.
A panaszok zömét a pénzügyi szolgáltatók kezelik
2014-ben volt olyan hónap, amikor az ügyek közel 60 százaléka a felek közti egyezséggel zárult. A PBT elnöke szerint jelentősen javult a pénzügyi szolgáltatók együttműködési hajlandósága, tavaly egyáltalán nem kellett bírság kiszabását kezdeményezniük. A testülethez érkezett fogyasztói beadványok 70 százaléka a hitelintézeti, 25 százaléka a biztosítási, 5 százaléka pedig a befektetési szolgáltatási és a pénztári szektorhoz kapcsolódott. A bankok esetében az ügyek 60-70 százaléka a hitelekkel kapcsolatos. A biztosítási területen jellemzően a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással és az életbiztosításokkal összefüggő jogviták vannak.
A PBT elnöke bízik abban, hogy a pénzügyi szolgáltatók idén is maguk rendezik majd az elszámolásokkal kapcsolatos panaszeljárások jelentős részét és megmarad a 60 százalékos egyezségi arány. Az elszámolási törvény hatálya alá tartozó ügyekben a korábbi 30 nappal szemben 60 nap a panaszkezelési határidő. A szolgáltatók is a létszám és az infrastruktúra bővítésével készülnek e feladatok jelentős növekedésére – fűzte hozzá.
A további tervekről elmondta, szeretnék bővíteni azok körét, akik a PBT-hez fordulhatnak. Most erre csak a magánszemélyeknek van lehetőségük, de hasonló ügyleteik miatt indokolt volna, ha a fogyasztó fogalmát kiterjesztenék, s a pénzügyi békéltetést az egyéni cégek, egyéni vállalkozók, mikrovállalkozások, a növekedési hitelprogram hatálya alá tartozó kkv-k is igénybe vehetnék. Ehhez azonban törvénymódosításra van szükség.
A Pénzügyi Békéltető Testület müködési rendje itt olvasható.