A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a CL Brokers Group Kft. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, amikor reklámjaiból nem derült ki egyértelműen, hogy a vállalkozás fogyasztói csoportok szervezésével foglalkozik, és a kínált konstrukcióban nem nyújt kölcsönt A jogsértés elkövetéséért 3.291.ezer forint bírságot szabott ki a GVH és megtiltotta a jogsértő magatartás további folytatását.
A GVH megállapította, hogy a reklámok nem adtak egyértelmű információt a fogyasztói csoportok lényeges tulajdonságairól, például arról, hogy a fogyasztói csoport tagjai nem pénzhez, hanem vásárlói joghoz jutnak, előtörlesztés vállalása alapján dől el, hogy az adott hónapban ki juthat vásárlói
joghoz, illetve arról a körülményről sem, hogy a fogyasztó nem a szerződéskötéskor, hanem később, akár évek múltán juthat a vásárlási joghoz, s így a megszerezni kívánt dologhoz.
Az igényelhető összegek, az időtartamok, a havi részletek, a THM megjelenítésével azt a látszatot keltették a reklámok, hogy a fogyasztó azonnal hozzájuthat az általa igényelt összeghez, amelyet ezt követően havonkénti törlesztéssel fizet vissza.
Fontos kiemelni, hogy a hirdetésekkel megcélzott fogyasztók jellemzően pénzügyi nehézségekkel küzdenek, a pénzügyi intézmények banki, pénzügyi szolgáltatásaiból nem részesülnek, valamint jövedelmük, életkoruk alapján kiszorulnak a banki hitelezés köréből. Ezek a fogyasztók az átlagosnál kiszolgáltatottabb, sérülékenyebb helyzetben vannak, így különösen érzékenyen reagálnak a hitelezéssel kapcsolatos lehetőségeket felvázoló reklámokra.
Súlyosító körülményként értékelte a GVH többek között azt, hogy
- a jogsértő kereskedelmi kommunikációk közzététele időben elhúzódott, s a
- jogsértő reklámok a fogyasztók széles körét érték el,
- a jogsértő magatartással megcélzott, illetve elért fogyasztói kör részben az
- átlagosnál sérülékenyebb,
- az érintett szolgáltatás bizalmi jellegűnek minősül a szerencseelemekre is
- tekintettel,
- a fogyasztó számára egy hosszú távú jogviszonyt eredményez a fogyasztói csoportba történő belépés, így a kereskedelmi gyakorlat hatása időben elhúzódó.
Enyhítő körülményként értékelte a GVH, hogy a fogyasztók a szerződés megkötéséig további információkhoz juthattak a fogyasztói csoport működésével kapcsolatban.
Az elmúlt években több versenytanácsi és ez alapján bírósági döntés született a fogyasztói csoportok népszerűsítését érintő kérdésekről. Ezek egybehangzóan kimondják, hogy a reklámoknak ki kell térniük e sajátos vásárlási társulás lényeges elemeire és sajátosságaira, hiszen a reklám akkor felel meg a hiteles és pontos tájékoztatásnak, ha abból megismerhető a konstrukció egyedisége. Szintén jogsértő, ha a hitelnyújtással, azaz egy lényeges tulajdonságaiban eltérő szolgáltatással azonosítható a reklámban felvázolt tevékenység a használt szavak és kifejezések a hétköznapi életben elfogadott jelentése alapján.
A fogyasztói csoportokról bővebb információk találhatók a GVH által üzemeltetett
www.nedoljonbe.hu honlapon, illetve további kérdések megválaszolása érdekében ingyenesen hívható a GVH
0680 48 48 48-as információs vonala.