Pénzügyek
Sérti a jogbiztonság elvét az Uniqa?
Az Uniqa Biztosító megalapozatlannak tartja az ombudsman álláspontját
2015. február 12.,
MTI/SV
Az ombudsman egy magánszemély panasza alapján vizsgálta meg a biztosító kárfizetési gyakorlatát. Az ombudsman szerint sérti a jogbiztonság követelményét az Uniqa Biztosító Zrt. kárfizetési gyakorlata, amely különbséget tesz annak alapján, hogy a javításkor a biztosítóval szerződéses kapcsolatban álló vagy más forgalmazótól rendelték-e az alkatrészt. Az Uniqa nem ért egyet az ombudsman megállapításaival.
Székely László kizárólag az Alaptörvény rendelkezéseivel összefüggésben vizsgálta a biztosító kárfizetési gyakorlatát, azt sem versenyjogi, sem fogyasztóvédelmi felügyeleti szempontból nem ítélhette meg, áll a közleményben. Az alapjogi biztos szerint a jogbiztonság követelménye a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás rendszerénél azt jelenti, hogy a biztosítás rendszerének kiszámíthatónak és előre láthatónak kell lennie. Tekintettel arra, hogy a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás rendszerének elsődleges funkciója a károsultak személyi és vagyoni jogainak a védelme, ebben az intézményrendszerben a biztosító és a biztosított egymással való jogviszonya nem hathat ki negatívan a károsultra.
Az ombudsman álláspontja szerint a kármegtérítési garanciákat törvény állapítja meg, és a törvényi szintet a biztosító nem csökkentheti. A biztosító törvényi kötelezettsége a gépjárműkárokhoz vásárolt alkatrész, illetve tartozék árának megtérítése, a károsult vagyonában pedig olyan helyzetet kell teremteni, mintha a káresemény be sem következett volna. Székely László a garanciák csökkentéseként értékelte, ha a kártérítés mértékét a biztosító egy a károsulttól független és a kártérítéssel is csak közvetve összefüggő körülménytől teszi függővé.
Az Uniqa nem ért egyet az ombudsman megállapításaival
A biztosító közleményében arra hívta fel a figyelmet, hogy a tavaly nyáron bevezetett új kárrendezési eljárása a gépjármű-javító szolgáltatókkal, szervizekkel történő elszámolásra vonatkozik, semmilyen módon nem érinti a károsultak teljes kártérítésre vonatkozó kötelezettségét. Sőt, a biztosító szerint a károsultak, illetve biztosítottak kizárólag előnyét tapasztalhatják a változásnak, az arányosan alacsonyabb önrész (minimál önrész feletti károk esetén), az esetleges kárregressz, kármegtérítés összegének csökkenése formájában.
A tavaly augusztusi bevezetés óta több mint 18 ezer gépjármű kárt rendezett a társaság, amellyel kapcsolatban az új eljáráshoz köthetően egyetlen ügyfélpanasz sem érkezett - hangsúlyozzák.
Az Uniqa megjegyzi azt is, hogy az új eljárás kizárólag egyes javítók, márkaszervizek gazdasági érdekeit sérti, mivel a biztosító tapasztalata szerint egyes gépjárműjavítóknál nagyságrendekkel, akár 20-40 százalékkal is drágább a javítás, ha azt egy biztosító fizeti meg és nem egy magánszemély.
A közlemény kitér arra, hogy egyes márkaszervizek a javítások elszámolása során az éppen aktuális piaci árak helyett, az importőrök által egyoldalúan, a kalkulációs rendszerekbe - Audatex, Eurotax, DAT - bediktált alkatrészárakat alkalmazzák.
Ezzel szemben a nem biztosítási szerződések terhére történő javítási munkák során, a javításokat megrendelő személyek felé elszámolt alkatrészek árai ehhez képest akár 20-30-40 százalékkal is alacsonyabbak. A biztosító a közleményéhez csatolt egy számlát is, amelyben a javító kiemeli: "nem kell rá kedvezmény biztosítós lesz". Ez a hozzáállás az Uniqa szerint szektorszinten több milliárd forint plusz terhet jelent a biztosítási veszélyközösség számára, amely a magasabb kárkifizetésekben és a magasabb ügyfél önrész kifizetéseken keresztül áramlik a javítói szektorba.