A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint a SPAR Magyarország
Kereskedelmi Kft. (SPAR) tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott egy akciójának reklámozásakor, ezért 43 millió Ft bírságot szabott ki.
A GVH úgy ítélte meg, hogy a SPAR 2012 októberétől 2014 februárjáig ,,5.000 Ft vásárlás után 500 Ft visszajár”akciója keretein belül
- megtévesztette a fogyasztókat, mert valótlanul tüntette fel, hogy minden elköltött
- 5.000 Ft után 500 Ft visszajár, miközben mind a kupon megszerzésének, mind beváltásának számos feltétele és korlátozó eleme volt;
- azt sugallta, hogy 5.000 Ft után jutnak a fogyasztók 500 Ft kedvezményhez, ezzel szemben legalább 10.000 Ft értékű vásárlásra volt szükség az 500 Ft-os kedvezmény érvényesítéséhez;
- nem vagy kevéssé észlelhetően és nem egyértelműen tüntette fel az 500 Ft-os kuponkiadásának és beváltásának egyéb feltételeit.
A GVH a bírság kiszabásakor a kommunikációs eszközök költségeire alapozott. Súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy
- a SPAR a jogsértő kereskedelmi gyakorlatot több mint egy évig folytatta;
- a SPAR a jogsértő kereskedelmi gyakorlattal a fogyasztók széles körét érte el, a SPAR áruházakon kívül is;
- az akciók, az akciós újságok és szórólapok alkalmazása a SPAR üzletpolitikájának meghatározó eleme, és az ehhez kapcsolódó kommunikációs gyakorlaton a vállalkozás a versenyfelügyeleti eljárás megindítását követően sem változtatott.
Enyhítő körülményként értékelte a GVH, hogy a SPAR
- jelentősen megváltoztatta kereskedelmi gyakorlatát a GVH Versenytanácsa előzetes álláspontjának megismerését követően;
- együttműködését fejezte ki azzal is, hogy kötelezettségvállalási szándékán túlmutatóan vállalta kereskedelmi gyakorlatának módosítását, valamint olyan nyilatkozatokat tett és összeállításokat készített, amelyek nem szolgálták ugyan az érdekeit, ám hatékonyan segítették a tényállás pontos feltárását.