A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Labornite
Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. Labornite) jogsértő módon reklámozta Qlarivia elnevezésű termékét, mert az ivóvizet annak gyógyhatására vonatkozó állításokkal népszerűsítette. A jogsértésért másfélmillió forint bírságot szabott ki a GVH.
A GVH úgy ítélte meg, hogy a Labornite 2012. október 1. és 2014. május 23. között jogszerűtlen módon közvetítette, hogy Qlarivia elnevezésű csökkentett deutérium tartalmú ivóvíz megoldás lehet a daganatos megbetegedésben szenvedők problémájára, illetve alkalmas lehet a cukorbetegség, a magas vérnyomás, az allergia, valamint a vesebetegségek gyógyítására.
A GVH jogsértőnek talált egyes állításokat is az ivóvíz hirdetett hatékonyságával kapcsolatban, mert a felszívódás sebességére és a termék hatékonyságára vonatkozó kijelentések – a gyógyhatással összefüggésben – azt a látszatot keltették, hogy a szervezet deutérium szintjének csökkenése gyorsabban érhető el, mint más, magasabb deutérium tartalmú termékek alkalmazásával.
A Labornite által importált és forgalmazott Qlarivia megnevezésű termék csökkentett deutérium tartalmú tisztított ivóvíz. A Qlarivia – egyéb, különleges táplálkozási célú élelmiszerkategóriában történő nyilvántartásba vétel hiányában – általános közfogyasztásra szánt élelmiszernek minősül.
A GVH a bírság kiszabásakor a Qlarivia árbevételi adataiból indult ki a vizsgált időszakra vonatkozóan, mert a bírság alapösszegének meghatározásakor a
reklámköltség nem adott megfelelő viszonyítási alapot. A vizsgált kommunikáció ugyanis főként online hirdetéseken keresztül valósult meg, így a reklámhordozók költsége elhanyagolható mértékű volt más reklámeszközökhöz vagy az online hirdetések potenciális hatásaihoz viszonyítva, és e ráfordítást számottevően meghaladta a termék értékesítéséből származó árbevétel.
A GVH súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy
- a jogsértő kereskedelmi gyakorlat időben elhúzódott
- a jogsértő kereskedelmi gyakorlat kifejezetten sérülékeny fogyasztókat célzott meg, akik az átlagosnál érzékenyebbek az egészségügyi problémájukkal kapcsolatos kereskedelmi kommunikációra,
- a jogsértéssel érintett termék bizalmi termék
- a Labornite az adott – az emberi egészség védelme miatt fokozott felelősséget kívánó – ágazat szabályai körében folytatott jogsértő kommunikációs gyakorlatot.
A fentieken túl a GVH megtiltotta a jogsértő magatartás további folytatását. A GVH ezúton is hangsúlyozza, hogy élelmiszerek reklámozásakor a vállalkozásoknak szem előtt kell tartaniuk az ágazati jogszabályokat is a fogyasztóvédelmi rendelkezéseken túl, különösen azt a szabályt, hogy gyógyhatás nem tulajdonítható élelmiszernek.