Különböző fejlesztésekre és létszámának növelésére készül a Magyar Nemzeti Bank (MNB) mellett működő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT), mert a lakossági hitelekkel kapcsolatos elszámolás, illetve a forintosítás vitás ügyeiben való eljárás komoly többletfeladatokat jelent majd számára – derül ki a PBT-nek a jegybank honlapján közzétett éves jelentéséből. Az elmúlt évben 4181 kérelem érkezett a PBT-hez, egyre erősebb az igény a békéltető testületi eljárásokra.
Amennyiben az ügyfél nem tud megegyezni pénzügyi szolgáltatójával, a szabályozás értelmében a PBT-hez fordulhat a vita rendezése céljából, ami várhatóan az ügyszám jelentős mértékű emelkedésével jár majd. Az MNB e témában kiadott tájékoztatója szerint három esetben lehet a testület segítségét kérni:
- az ügyfél biztos abban, hogy a pénzügyi szolgáltató az elszámolás során számolási hibát vétett, illetve helytelen adatokból számolt,
- az ügyfél szerint a szolgáltatónak elszámolási kötelezettsége áll fenn, ám ezt nem tette meg,
- a 2009. július 26. előtt megszűnt szerződés vonatkozásában az ügyfél követelése nem évült el, ám ezt a szolgáltató vitatja.
A PBT jelentése ezzel összefüggésben felhívja a figyelmet arra: ezekben az ügyekben a testület már nemcsak békéltet majd, de szinte a bírósági ítélettel azonos hatályú döntést hoz, ha a felek között e tárgykörben egyezség nem tud létrejönni. Az új feladatra történő felkészülés – írja a jelentés – már 2014 novemberében elkezdődött és folytatódik március végéig.
Ez pedig egyebek mellett jelenti majd a Működési Rend nevű alapdokumentum részleges módosítását, 14 fős létszámnövekedést (a teljes létszám év végén 30 fő volt), újabb szervezési feladatokat, illetve a meglévő tárgyalók számának a jelenlegi hatról tizenegyre növelését is. Az új feladatok – nem meglepő módon – az informatikai rendszert is érintik: a jelentés szerint egy olyan számítástechnikai rendszert is ki kell fejleszteni, amelynek segítségével a konkrét elszámolás helyességének megállapítására irányuló eljárásokban az eljáró tanács vizsgálhatja a pénzügyi szolgáltatók által készített elszámolásokat.
A testület jelentése szerint tavaly is igen komoly igény mutatkozott a munkájuk iránt. Tavaly 4181, pénzügyi fogyasztói jogvita rendezésére irányuló kérelem érkezett belföldi ügyekben a PBT-hez, továbbá 33 határon átnyúló, így összesen 4214. A testület összesen 4358 ügyet zárt le december 31-ig, és 557 maradt folyamatban.
A megelőző évihez viszonyítva a lezárt ügyek száma 9 százalékkal növekedett, az év végén folyamatban lévő ügyek aránya pedig 3 százalékponttal csökkent. Szintén figyelemre méltó adat, hogy a PBT a tavaly beérkezett és befogadott ügyeket a törvényben előírt 90 napos eljárási határidő helyett átlagosan 50 nap alatt zárta le, amely tíz nappal kevesebb a 2013-as átlagnál. A beérkező kérelmek kétharmada a pénzpiaci szereplők ügyeit érinti. Jelentős a biztosítási piac szereplőivel szemben benyújtott kérelmek száma is – ez az összes ügyszám egyharmada –, ám a tőkepiaci szereplők és a pénztárak ügyeinek súlya továbbra sem meghatározó.