Jog
Kivonul a bauMax – mi lesz a hibás termékekkel?
2015. február 24.,
NFH/SV
A bauMax Barkácsáruház 2015 második negyedévében kivonul Magyarországról. Még nem tisztázott azonban az a kérdés, hogy ezután ki biztosítja a fogyasztók szavatossági és jótállási jogait, bát a szabály egyértelmű: az üzlet megszűnését követően is érvényesek a jogszabályokban biztosított szavatossági és jótállási jogok. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) az ügy tisztázása érdekében felvette a kapcsolatot a bauMax Magyarország Zrt-vel,
Hibás termék esetén a fogyasztó kérheti a hibás termék javítását vagy cseréjét, vagy ha a vállalkozás ezeket nem vállalja, akkor a vásárló megfelelő árleszállítást igényelhet vagy elállhat a szerződéstől. Ezek a jogok a vásárlástól számított két éven belül érvényesíthetőek, a kötelező vagy önként vállalt jótállással rendelkező termékek esetében pedig a jótállási szabályok alkalmazandók a vásárlástól számított egy éven keresztül.
A törvény szerint ha egy cég végelszámolás keretében szűnik meg, az ezt követően - esetlegesen - felmerülő szavatossági, jótállási és kártérítési kötelezettségek rendezése érdekében kötelező harmadik személy kijelölése, illetve céltartalék képzése ezen kötelezettségek teljesítéséhez. Tehát a vásárlók a későbbiek során felmerülő, egyébként az áruházzal szemben támasztandó szavatossági, jótállási, illetve kártérítési igényeiket a végelszámoló által kijelölt harmadik személy felé jelezhetik.
A fentieken túl fontos megemlíteni, hogy az új az új Polgári Törvénykönyv hatályba lépésével hazánkban is bevezetésre került a termékszavatosság intézménye, ami alapján a gyártóval szemben közvetlenül érvényesíthetik a fogyasztók a megvásárolt termék hibás voltával kapcsolatos javítási, illetve csereigényüket. A gyártót a termékszavatosság az adott termék általa történő forgalomba hozatalától számított két évig terheli, amely határidő jogvesztőnek minősül.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság a folyamatok tisztázása érdekében felvette a kapcsolatot a bauMax Magyarország Zrt-vel, ezt követően a cég azt a tájékoztatást adta, hogy az utolsó áruház bezárását követően a weboldalán közzéteszi a jövőbeni ügyintézés helyszínét, illetve a megbízott szervizpartnerek elérhetőségeit.