Pénzügyek
ATM használati kisokos
2015. február 10.,
pénzcentrum/SV
Ijesztő látvány és bárkivel előfordulhat, hogy az ATM benyeli a bankkártyáját. Legtöbb esetben erről maga a kártya birtokosa tehet, esetleg azért, mert sokszor téveszti el a PIN kódot, vagy túl későn vette ki a kíadónyílásból. Mi a teendő ilyen esetben?
Mikor nyeli el az ATM a kártyát?
- A kártya letiltás alatt állt - azaz mi magunk letiltattuk lopás, vagy visszaélés gyanúja miatt.
- A kártyát a bank tiltotta le, mert lejárt az érvényességi ideje.
- Túl későn vettük ki a kiadónyílásból.
- Az ATM-et megrongálták.
- Túl sokszor ütöttük el a PIN kódot.
- Egyéb technikai hibát érzékel az ATM.
Ez utóbbi esetében azonnal fel kell hívni az automatán található ügyintéző telefonszámot, de az ügyfélszolgálat soha nem kérdezheti telefonon keresztül a PIN kódot.
Ha mégis így történne, akkor valamilyen visszaélés történik, és az nem a hivatalos segélyvonal, így jobb azonnal letenni a telefont. Emellett arra is felhívják a figyelmet, érdemes nagyon gyanakvóan bánni a segítőkész idegenekkel, akik akkor lépnek oda hozzád, miután az automata benyelte a kártyád. Még akkor is, ha a bank alkalmazottjának adja ki magát, meg kell kérni, hogy ezt igazolja.
Tévhit az, hogy a fordított sorrendben beütött PIN számjegyek titkos riasztást adnának le a rendőrségre
Bár sokan azt hiszik, a fordított sorrendű kód miatt az automata veszélyt észlel, valójában semmi nem fog történni. Az ATM pusztán annyit érzékel, hogy hibás a kód. Így ha gyanús a helyzet, meg se közelítsük az automatát, vagy mielőbb szakítsuk meg a tranzakciót, és hagyjuk el a helyszínt.
Sok esetben azért vonják be a kártyákat az automaták, mert a kártyatulajdonosok nem veszik ki időben a tranzakció után kiadott kártyákat - tájékoztat a K&H bank. Így az ATM veszélyhelyzetet érzékel, és inkább visszaszívja a kártyát, minthogy illetéktelen kezekbe kerüljön. Amennyiben a kártyát nem veszik el időben, akkor a gép a pénzt sem adja ki - egészíti ki a CIB bank.
Ritkább az az eset - a Raiffeisen bank információi szerint - amikor a bank biztonsági okok miatt tiltja le a kártyát rögtön a használat kezdetekor, hogy az esetleges csalók ne tudjanak visszaélni vele. Az ATM ebben az esetben kiírja, hogy a kártya letiltás alatt áll.
Még ennél is ritkább az az eset, amikor valamilyen ATM hiba, vagy szándékos ATM rongálás fordul elő, annak eredményeképp, hogy a csalók így akarták megszerezni a kártyát, és visszaélni vele.
Ha már megtörtént a baj
Minden esetben érdemes azonnal hívni a saját bankunkat és bejelenteni az esetet, így a kártyával a későbbiekben esetlegesen elkövetett visszaélésekért az ügyfél már nem lesz 1 forint erejéig sem felelős - tanácsolja a Raiffeisen szakértője. Ugyanígy a CIB is ezt tanácsolja.
Amennyiben elnyelte az ATM a bankkártyát, akkor első lépésben meg kell arról győződni, hogy azt az elfogadó bank vissza tudja-e adni. Erről az ATM-eken szereplő telefonszámon, illetve - ha fióki ATM-ről van szó - a fiókban is adnak tájékoztatást.
Amennyiben a kártyát az elfogadó bank vissza tudja adni, úgy követni kell az általuk megadott eljárást.
Amennyiben a kártyát az elfogadó bank nem tudja visszaadni, úgy a kártyát kibocsátó bankhoz kell fordulni.
Mindenesetre amíg nem érjük el bankunk telefonos ügyintézőjét, jobb ha az automatánál maradunk. Így könnyen tudunk válaszolni az ügyintéző által feltett kérdésekre az ATM-mel, az esetleges hibaüzenettel kapcsolatban.