Tudta ezt?
Kuponos vásárlás - mire érdemes figyelni?
2015. április 9.,
NFH/SV
Ezen a hétvégén országszerte kedvezményesen lehet vásárolni kuponokért cserébe. Az akciós/kuponos vásárlásoknál mindig érdemes odafigyelni arra, hogy valóban kedvezőbb áron lehet-e hozzájutni a kiválasztott termékhez, vagy szolgáltatáshoz. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) összegyűjtött néhány fontos tanácsot, melyeket érdemes megfontolni, mielőtt vásárolni indulunk.
Hasznos tippek:
- A legtöbb helyen a kuponnal biztosított kedvezmény más akciókkal nem vonható össze. Így például a kettőt fizet, hármat vihet akció mellett nem érvényesíthető további 20%-os kedvezmény egy kupon ellenében.
- Vannak olyan beváltóhelyek, ahol csak bizonyos összeghatár (pl. 10.000,-Ft) felett érvényesek a kuponnal elérhető kedvezmények.
- Vannak olyan üzletek, ahol bizonyos márkákat, termékeket nem lehet kedvezményes kuponnal megvásárolni.
- Sok üzletben egy kuponnal akár több termék is kedvezményesen megvásárolható, ezért érdemes alaposan átolvasni a kuponon található beváltási feltételeket. (Pl. egy termék 20% kedvezménnyel vásárolható meg, vagy pl. a vásárlás összértékéből adnak 50% árelőnyt).
- Egy vásárlás alkalmával csak egy kupon váltható be több helyen, amellyel azonban egyszerre több termék is kedvezményesen megvásárolható.
- Van, ahol az üzlet webáruházából elérhető termékekre (is) vonatkozik a kedvezmény.
Olyan vállalkozás is van, ahol egy kuponért cserébe ajándékutalványt adnak, melyet meghatározott időszakon belül lehet levásárolni. Itt érdemes figyelni a felhasználási feltételekre, (milyen időszakban, milyen termékekre vonatkozik a kedvezmény).
Érdemes arra is odafigyelni, hogy gyakran a különböző kiszerelésű termékek közül csak az egyik fajta kiszerelésre vonatkozik a kupon. Pl. nem 1 literes samponra, hanem az 500 ml-es-re.
Van, ahol a kuponnal megvásárolható termékeket eltérő színű ártáblával jelzik (pl. pirossal)
A kereskedők részéről gyakran előforduló hiányosságok az árfeltüntetéssel kapcsolatban, hogy csak a kedvezmény mértékét tüntetik fel (pl. 20%-kal olcsóbb), a ténylegesen fizetendő akciós eladási árat viszont nem írják ki, hanem a kedvezményt fizetéskor, a pénztárnál érvényesítik. Az ilyen eseteknél a probléma az, hogy a vásárló nem tudja előre, hogy pontosan mennyit kell fizetnie.
Az is előfordul, hogy a pénztárnál arra hivatkoznak, hogy a terméken szereplő ár már az akciós ár, ugyanakkor a címkén szerepelt az is, hogy 20 %-kal olcsóbb, de az eredeti ár nem volt a jelölésben. Érdemes ezért előzetesen tájékozódni arról, hogy a címkén szereplő ár már a végleges, vagy még ebből vonják le a kedvezményt. Azt is érdemes figyelembe venni, hogy sok helyen az akciós termékekre nem váltható be kupon.
A szabályok szerint megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot folytat az a vállalkozás, amely az általa meghirdetett akciós árnál magasabb áron adja el a termékét.
Amennyiben a pénztárnál a kuponon szereplő információk ellenére a kedvezményt nem érvényesítik, és az ügyet helyben nem rendezik, úgy beírhat a helyszínen található vásárlók könyvébe, melyre 30 napon belül írásban és érdemben kell válaszolnia a vállalkozásnak.
Ha az árfeltüntetéssel kapcsolatban szabálytalanságot tapasztalnak, illetve vásárlók könyvébe tett bejegyzésükre az előírt határidőben nem, vagy érdemben nem kapnak választ, úgy a területileg illetékes Kormányhivatal fogyasztóvédelmi szervezeti egységéhez fordulhatnak panasszal.
Érdemes vásárlásunkat előre megtervezni, hogy tényleg csak azokat a termékeket, szolgáltatásokat válasszuk, melyre valóban szükségünk van, hiszen a tudatos fogyasztó a tudatos választása révén lesz megfelelően környezet- és pénztárcabarát is.