Jog
Trükkökben kifogyhatatlanok a termékbemutatók szervezői
2014. szeptember 2.,
penzcentrum.hu/SV
Beépített vásárlók, hitegetés, hazudozás, érzelmi zsarolás - egészen elképesztő módszerekkel próbálkoznak a termékbemutatók szervezői. A vásárlók - legtöbbször kiszolgáltatott nyugdíjasok - pedig meglepően nagy számban dőlnek be a trükköknek.
Nagykállóban például a helyi rendőrőrs vádemelési javaslattal zárt le egy nyomozást a minap: a szervezők megtévesztették a fogyasztókat, akik azt hitték, óriási árkedvezménnyel vásárolhatják meg a bemutatott készülékeket. A rendőrségen egy 81 éves férfi tett feljelentést, aki úgy érezte, hogy becsapták.
Ingyenes orvosi vizsgálatra kapott meghívásra jelent meg mintegy harminc, többségében idős ember 2013. októberében, egy nagykállói közösségi házban. A jelenlévőknek valójában termékbemutatót tartottak, ahol egy
• kínai gyártmányú vizes porszívót,
• gőztisztító berendezést,
• víztisztító berendezést
• és egy konyhai robotgépet
lehetett - az ott elhangzottak szerint értékük töredékéért - megvásárolni.
Az ügyben a Nagykállói Rendőrőrs folytatott nyomozást. Bár a beszerzett adatok szerint a négy készülékhez valós értékükért juthattak a vásárlók, szó sem volt a meghirdetett különleges árkedvezményről és több százezer forintos megtakarításról.
Az eljárás során három szervezőt is a fogyasztók megtévesztésének megalapozott gyanújával hallgatták ki. A nyomozást a Nagykállói Rendőrőrs a napokban lezárta és vádemelési javaslattal küldte meg az illetékes ügyészségnek.
Nemrég egy termékbemutató szervezője elmondta, milyen módszerekkel csapják be a kiszolgáltatott idős fogyasztókat. Gábor, aki termékbemutatókon dolgozott, a Blikknek elmondta, hogy az előadás kezdete előtt van tíz-tizenöt perc, amikor a beépített emberek szóba elegyednek a "palimadarakkal". Ők mérik fel, átverhető-e a vendég.
Az előadás minden fél órában más típusú, és különböző érzelmi beállítottságú emberekre hat. Aki az egészségéért aggódik, aki családjáért, aki takarékoskodni szeretne: mind-mind meg lesz szólítva.
Úgy kell érezniük, hogy kiváltságosak, amiért részt vesznek az előadáson
Amíg nem ütközött törvénybe, különböző összegeket találtak a kihúzott sorsjegyeken az emberek, ezek a későbbi árengedmények voltak. Most már mosolygós vagy szomorú arc van a borítékokban. A beépített emberek infói alapján dől el, hogy kiket lehet beforgatni, ők kapják a mosolygós jelet. Aki egyedül él, van saját ingatlanja, és rokonai nem sűrűn látogatják, azt biztosan megpróbálják átverni.
Az előadásoknak mindig van egy vendége: néhol meglepetés, de van, hogy előre beharangozzák az érkezését. Az úgynevezett szakemberek csak az átverésben jeleskednek. Van, amikor "orvost" hívnak, aki a hitelesség kedvéért fehér köpenyben van; előfordul, hogy odalép egyik-másik nyugdíjashoz, és belenéz a szájukba, vagy belenéz a szemükbe egy nagyítóval. Máskor egy "mérnök" csatlakozik, aki olyan kifejezéseket használ, amelyeket még ő maga sem biztos, hogy ért. Mindenki csak ámul-bámul, isszák a szavait.
Gábor azt is elárulta, hogy a bizonytalanokat nem győzködik, ha elkezdenek hezitálni, kiküldik őket azzal, hogy más örül majd a lehetőségnek. Miután az illető kimegy, egy beépített ember boldogan bemegy helyette az irodába - így a húzódozó biztosan visszajön.
“Egyszer eladtam egy masszírozós fotelt egy idős hölgynek, akinek már volt két ugyanolyan. Azt hazudtam, hogy speciális fűtőszál van benne, ami stimulálja a sejteket. Nagy meleg volt, két perc alatt leizzadt benne, és azt mondta, érzi a hatását. Így lett egy harmadik ugyanolyan masszírozó fotelja 290 ezerért műbőrből” - mondta el a lapnak az egykori termékbemutatós.
A jogszabály már érvényben van
Az árubemutató utazásokra is alkalmazni kell az üzlethelyiségen kívül kötött szerződések szabályait - egyebek mellett ezt az előírást is tartalmazza a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló kormányrendelet, amely június 13-án lépett hatályba.
A jogszabály megkülönbözteti a távollévők között kötött, illetve az üzlethelyiségen kívül kötött szerződéseket. Az előbbi lényege az, hogy a felek kizárólag távollévők közötti kommunikációt lehetővé tévő eszközt alkalmaznak.
Az üzlethelyiségen kívül kötött szerződést pedig nem a vállalkozás üzlethelyiségében kötik meg. Ebbe a körbe tartozik az a szerződés is, amelyet a vállalkozás által szervezett olyan út során kötöttek meg, amelynek célja a termékek vagy szolgáltatások fogyasztó számára történő értékesítése vagy népszerűsítése.
Mindkét típusú szerződésre igaz az, hogy ha a vállalkozás a szerződéskötést követő kapcsolattartáshoz telefonos ügyintézést biztosít, az nem lehet emelt díjas hívás. Továbbá a vállalkozás köteles világosan és közérthető módon tájékoztatni a fogyasztót a szerződés szerinti termék vagy szolgáltatás lényeges tulajdonságairól, a vállalkozása nevéről, székhelyének postai címéről, telefonszámáról és az elektronikus levelezési címéről is. Ugyancsak közölni kell a termékért vagy szolgáltatásért járó ellenszolgáltatás - adóval megnövelt - teljes összegét.
A rendelet melléklete tartalmazza azokat a mintákat, amelyeket a fogyasztó elállási, illetve felmondási jogáról át kell adni a fogyasztónak. Így a vállalkozás és a fogyasztó közötti áruvásárlási szerződéstől a fogyasztó 14 napon belül indoklás nélkül elállhat.. Az elállást, illetve felmondást követő 14 napon belül kell a vállalkozásnak visszatérítenie a vételárat - illetve a szolgáltatás ellenértékét - beleértve a fuvarozási költséget is.