Egészséges táplálkozás
Gluténmentes burger a McDonald's-ban
2014. október 28.,
Economist/FL
Az élelmiszeripari vállalatok egyre inkább érzik: érdemes meglovagolniuk a gluténmentes étkezés trendjét. A jelenséget jól példázza, hogy a világ legnagyobb gyorsétterem lánca is kipróbálta a gluténmentes hamburger értékesítését.
Az Egyesült Államokban 2008 óta stagnál a hús helyettesítő élelmiszerek értékesítése, az Egyesült Királyságban pedig harmadával csökkentek az eladások. Eközben a gluténmentes termékek irányti amerikai kereslet jelentősen; 5,4 milliárdról 8,8 milliárd dollára ugrott az elmúlt két évben a Mintel piackutató cég adatai szerint. Az előrejelzések szerint 2015-ig további 20 százalékkal emelkedhetnek az eladások, a trendet pedig Európa is követi. A gluténmentes termékek értékesítése kétszámjegyű emelkedését mutat a legtöbb európai országban, élén Nagy-Britanniával.
A gluténmentes élelmiszerek népszerűségének növekedése óriási üzlet: 2017-ig 61 százalékkal ugorhatnak meg az eladások az Egyesült Államokban és ehhez hasonló fejlődést mérhetnek a többi tehetős országban is.
A gluténmentes trend követésében Nagy-Britanniában az éttermek vezetnek: az ilyen alternatívát kínáló üzletek száma megháromszorozódott 2011 óta. A szupermarketek a vegetariánus választék rovására emelték a gluténmentes termékek számát, de már a kisebb, családi üzemeltetésű boltokban is külön polcot kaptak a gluténmentes áruk Olaszországban és Írországban is.
Miközben az üzletvezetők gluténmentes őrület végétől tartanak, tovább tart a tudományos vita arról, érdemes-e gluténmentes élelmiszert vásárolnia azoknak, akiknél nem diagnosztizáltak lisztérzékenységet. Míg az orvostársadalom egy része szerint sokan szükségtelenül vonják meg maguktól a glutént, addig a Monash Egyetem tavalyi kutatása kimutatta: a lisztérzékenységgel küzdőknél jóval többen lehetnek allergiásak más, a gabonafélékben található anyagokra. A Kantar elemző cég adatai szerint a gluténmentes termékeket vásárlók mindössze 22 százaléka állítja, hogy nem orvosi céllal választja ezeket, ami azt jelentheti, hogy ez a trend jóval több puszta divatnál.