Tudta ezt?
Érdemes téli gumira váltani!
2014. november 28.,
biztositasiszemle/SV
A KSH adatai szerint 2013 utolsó negyedévében több mint 5400 személy sérült meg közlekedési balesetben. Bár kemény fagyokra itthon egyelőre nem kell számítani, az autók téli szezonra való felkészítését azonban nem érdemes halogatni. Az EuropAssistance összegyűjtött néhány praktikus és hasznos tanácsot, amelyek segítségével az autósok felkészülten várhatják a fagyos napokat.
Tavaly október-novemberben a EuropAssistance csak Magyarországon belül több mint 2000 esetben segített ügyfeleinek. A szolgálat most összegyűjtött néhány praktikus és hasznos tanácsot, amelyek segítségével a vezetők felkészülten várhatják a fagyos napokat.
Sokan csak az első havazások után vagy egyáltalán nem cserélik le a nyári abroncsokat, illetve viszik szervizbe autójukat, pedig megváltozott körülmények már az őszi időszakban is próbára teszik mind a járművet, mind a sofőrök vezetési tudását.
- Az egyik fő szabály, hogy tartósan 7 Celsius-fok alatti hőmérséklet esetén téli gumira kell váltani, mivel ezeket úgy alakították ki, hogy a hideg útfelületeken is megfelelő legyen a tapadásuk, így biztonságosabb közlekedést tegyenek lehetővé. Tévhit, hogy a téli abroncsoknak főként a havas utakon veszik hasznát a sofőrök.
- A szintén a Generali Csoporthoz tartozó Genertel tesztjei szerint a nyári abroncsok már őszi útviszonyok között is veszélyesek lehetnek, hiszen az összehasonlítás alapján az ilyen gumikkal futó autók fékútja 65 km/óra sebesség esetén is több mint négy méterrel hosszabb, mint téli gumis társaiké.
- Mindenképpen ajánlott az abroncsokat újonnan megvenni, illetve 4-5 évenként lecserélni azokat.
- A használt gumik vásárlásánál körültekintően kell eljárni, hiszen sokszor nehéz megállapítani, megfelelő-e az állapotuk, a rejtett hibák könnyen megbosszulhatják magukat.
- Nem helyes és balesetveszélyes az a gyakori megoldás, amikor a tulajdonosok egyszerre használnak nyári és téli gumikat az autójukon.
- Komolyabb havazás esetén javasolt a hólánc felszerelése is – egyes országokban, például a szomszédos Ausztriában kötelező a használat, amelyet a hatóságok ellenőriznek. A szabály ellen vétő autósok komoly büntetésre számíthatnak.
- A gumiabroncsok cseréje ugyanakkor nem az egyetlen teendő a tél közeledtével, az autók egyéb alkatrészeit is át kell vizsgálni, felkészíteni az évszakváltásra - különösen, ha nem fedett garázsban tartjuk a járművünket:
- Már az őszi hónapokban ajánlott a hűtőfolyadék dermedéspontjának mérése, illetve 2-3 évenként lecserélni a fagyálló hűtőfolyadékot.
- Ha az autóhoz előírják, motorolajból is érdemes a téli, vagy a több fokozatú olajat használni, a gyári kezelési könyv utasításainak megfelelően.
- Ablakmosó folyadékból is célszerű téli verziót használni, ha a hőmérséklet tartósan fagypont alá csökken. Így akár -15 Celsius- fokos hőmérsékleten sem kell a folyadék magfagyásától tartanunk.
- 5 Celsius-fok alatt érdemes diesel üzemű autók esetében téli diesel üzemanyagot tankolni.
- A fenti óvintézkedések mellett az esetleges meghibásodásokra vagy balesetekre is felkészülhetnek az autósok, például utasbiztosítással vagy autós assistance szolgáltatással.