Jog
Autóbérlés, utazás, vásárlás - a legfontosabb EU-s szabályok
2014. november 11.,
Faludi Linda
Az Európai Bizottság kérdés-válasz formában ismerteti a szolgáltatások határon átnyúló vásárlásával kapcsolatos tudnivalókat. A Kosár Online összefoglalta az egyelőre angol, francia és német nyelven elérhető kiadványban található fontos tudnivalókat többek között a külföldi autóbérlésről, online vásárlásról és utazásról.
Valóban bárhol vásárolhatunk az EU-ban?
Igen, ugyanakkor az Eurobarometer 2013 év végi mérései szerint a megkérdezettek 12 százaléka, az aktív internetes vásárlók 22 százaléka tapasztalt már diszkriminációt, amikor más tagország webshopjában vásárolt. A legtöbb panasz Svédországból és Dániából érkezett (itt a legmagasabb az internetes vásárlók aránya a lakosság egészéhez képest), de sok gondot okozott a webes vásárlás azokban a tagállamokban is, amelyek hivatalos nyelve közös egy másik országéval (Luxemburg, Belgium, Írország).
Milyen információkat kell megkapnom ahhoz, hogy megértsem az online vásárlás feltételeit?
Webes vásárláskor a termék teljes árát, a szállítási költségeket, a kiszállítást korlátozó tényezőket és az elfogadott fizetési módokat is érthetően, világosan jelezni kell még a vásárlással kapcsolatos döntés előtt. 2014 júniusa óta az uniós szolgáltatási direktíva nagyobb védelmet nyújt a fogyasztóknak a netes vásárlások kapcsán. A szabályozás szerint digitális termékek értékesítésekor az eladónak az említett információk mellett az adott áru pontos technikai leírását (felbontás, kompatibilitás, földrajzi használati korlátozások, stb.) is elérhetővé kell tennie.
Bárhol fizethetek a saját bankkártyámmal\hitelkártyámmal?
A kereskedőknek jogukban áll visszautasítani a külföldi kártyával végrehajtandó tranzakciókat. Ha viszont az áruház elfogadja a másik tagállamból származó bankkártyát, nem számíthat fel érte extra díjat, a tranzakciós díjnak meg kell egyeznie a hazai kártyákra vonatkozó árral.
Minden kereskedő kiszállítja a terméket az országomba?
A húsz kilogramm alatti csomagok esetében legalább egy határon átnyúló kiszállítási lehetőséget kell biztosítania minden uniós tagállamban működő webes kereskedőnek. A kiszállítási opciók hiánya nem indok a fogyasztók választási lehetőségeinek korlátozására. A friss adatok szerint a határon átnyúló kiszállítások ára átlag kétszer magasabb, mint a tagállamon belüli szállítási költség. A fogyasztók 46,7 százaléka azt állítja: a magas költségek miatt nem érdeklik a külföldi webáruházak ajánlatai.
Mik a szabályok e-könyv, zene, vagy videó online rendelésénél?
Bizonyos esetekben a webáruház egy másik tagállamban székelő fiókjához irányíthatja át a vásárlót, ahol más árat ajánlanak a fogyasztónak vagy éppen megtagadják az eladást. Ilyen esetben érdemes információt kérni a kereskedőtől a döntés okáról, a zene-, könyv- és filmvásárlás ugyanis jogdíjfizetési kötelezettséget jelent a kereskedő számára. Ha az adott áruház nem rendelkezik a vásárló küldő országában értékesítési joggal, megtagadhatja az eladást.
Mik a lehetőségek külföldi nyaralás esetén?
Ha turistaként utazik egy másik tagállamba, nem kell automatikusan elfogadnia a magasabb biztosítási- és egyéb költségeket. Ha a cég abban az államban nyújtja a szolgáltatást, ahol a székhelye is található, a helyzet gyakorlatilag ugyanaz, mintha a helyi lakosokat szolgálná ki, nem indokolható a turisták diszkriminációja.
Külföldi autóbérlés esetén milyen jogok illetnek meg?
Ebben az esetben sem kell elfogadni a magasabb költségeket, ha a helyzet ugyanaz, mint a fenti utazásos példában. Az autókölcsönző cégek nem indokolhatják a magasabb árat azzal, hogy a fogyasztó más tagállamból érkezett, hiszen mind a szolgáltató, mind a szolgáltatás a saját tagállamukban van.
A nemzetiségem számít a kereskedők számára?
Nemzetiségi alapon nem szabhatnak magasabb árat a kereskedők egy adott szolgáltatásra, az EU polgárok állampolgársága semmi esetre sem szolgálhat jogalapként a fogyasztói választási lehetőségek korlátozására.