Kitekintő
Szabályozná az útdíjrendszereket az EU
2014. november 6.,
euractiv/FL
Az új tagokból álló Európai Bizottság törvényi erőre emelheti az uniós útdíjrendszerek szabályozását, mivel a tagországonként eltérő rendszerek használata nehézkes és sokszor diszkriminatív a brüsszeli illetékesek szerint.
Magyarország mellett az Egyesült Királyság és Lettország is saját útdíjfizetési rendszert vezetett be a közelmúltban, Belgium, Svédország és Norvégia pedig 2016-ig tervez hasonló lépést. Az útdíjjal kapcsolatos uniós szabályozás hiány legutóbb pár hete merült fel, amikor Németország törvénymódosítást jelentett be saját autópályadíj rendszerével kapcsolatban. A még elfogadás előtt álló jogszabály szerint minden használó fizetné az útdíjat, a német állampolgárok azonban a kifizetett összegekkel csökkenthetnék az autók után járó éves adó mértékét. Ha Berlin elfogadja a módosítást, azzal hivatalosan is életbe lép egy olyan jogszabály, amely hátrányosan megkülönbözteti a más uniós tagállamokból érkező autósokat.
Az Európai Bizottság ugyan nem kommentálta a német kezdeményezést, Siim Kallas leköszönő uniós biztos azonban korábban leszögezte: az EU-ban minden autóst egyenlő bánásmódban kell részesíteni, ez nem alku tárgya. Utóda, Violeta Bulc, aki alig egy hete foglalta el székét, egyelőre nem nyilatkozott az ügyben, ugyanakkor az EurActiv beszámolója szerint Brüsszel valószínűleg törvénnyel avatkozik az útdíjkérdésbe, ha az ezzel kapcsolatos ajánlásokat a tagállamok figyelmen kívül hagyják. Bulc ígérete szerint a hivatalba lépését követő száz napban konkrét javaslatokkal áll elő a személyszállítás terén is.
Az EU megosztott a magánszemélyek útdíjfizetésének kérdésében: az Európai Néppárt képviselője az új bizottság meghallgatásán leszögezte: a frakció támogatja az egységes útdíjrendszer bevezetését, hogy ezzel megkönnyítsék a polgárok életét. Ugyanakkor a Nemzetközi Automobil Szövetség meghallgatáson felszólaló képviselője, Lauriane Krid úgy vélte, a díjbeszedést az egyes tagállamok igényeihez kell igazítani.