Élelmiszer
Egyre népszerűbb az ízesített ásványvíz
2014. március 19.,
GfK Hungária/SV
A GfK Háztartáspanel adatai szerint a magyar háztartások 2013-ban kevesebb ásványvizet vásároltak, mint az azt megelőző években. Ez a csökkenő tendencia azonban csak a natúr ásványvizek esetében figyelhető meg, az ízesített termékek iránti kereslet évek óta folyamatosan nő.
Dúsított, ízesített, vagy dúsított és ízesített víz: emberi fogyasztásra szánt víz, amelyet természetes ásványvíz, forrásvíz vagy ivóvíz dúsításával, ízesítésével, állítanak elő. Tilos jelölésként, illetve a reklámokban olyan megnevezések, védjegyek, kereskedelmi nevek, márkanevek, illusztrációk, egyéb emblémák vagy más jelölések használata, amelyek alapján a dúsított, ízesített, vagy dúsított és ízesített víz összetéveszthető a természetes ásványvízzel vagy a forrásvízzel.
E termékfajtát elsősorban a fiatalabb háziasszony vezette háztartások vásárolják és legnagyobb arányban az e termékeket jellemzően kedvező áron kínáló diszkontláncok valamely üzletében.
Míg a natúr ásványvizek vásárlói bázisa stabil – tízből kilenc magyar háztartás vásárolja éves szinten a kategóriát –, addig az ízesített ásványvizek 2013-ban jelentősen tudták bővíteni vásárlói körüket. A GfK adatai azt mutatják, hogy míg 2012-ben a háztartások harmada vett ízesített terméket, tavaly már több mint 40 százalékuk vásárolt az egyre szélesedő ízesített kínálatból.
Az ízesített vizek kétszámjegyű volumennövekedéséhez nemcsak a kibővült vásárlói bázis járult hozzá, hanem az is, hogy a háztartások tavaly közel 20 százalékkal többet, átlagosan 4 liternyit vásároltak alkalmanként. A dinamikus fejlődés következtében az ízesített ásványvíz piaci részesedése jelentősen nőtt egy év alatt, de a teljes ásványvíz kategória mennyiségi forgalmának továbbra is csupán hat százalékát adja. Ugyanakkor a magasabb árszint miatt értékben közel 11 százalékos részesedéssel bír a szegmens.
Az egyes gyártók és kereskedelmi láncok újabb és újabb ízekkel próbálják a különlegesebb termékcsalád iránt fogékony fogyasztók számát növelni. A GfK adatai alapján a háromfős vagy nagyobb, gyermekes, valamint a fiatalabb háziasszony vezette háztartások vásárolják jellemzően e termékfajtát. A 30-39 éves háziasszony által vezetett háztartások adják az ízesített szegmens volumenének 27 százalékát, míg ugyanezek a háztartások a natúr szegmens mennyiségi értékesítésének csupán 18 százalékáért felelnek. A natúr vizek legfontosabb vásárlói továbbra is az idősebb, 60 év feletti háztartások.
Az egyes csatornák ásványvízpiaci részesedését vizsgálva eltérő trend tapasztalható a natúr és az ízesített termékek piacán. A diszkontláncok által kivívott erős pozíció a natúr piacon 2013-ban jelentősen csökkent, és a hiper- valamint szupermarket csatorna szerepe nőtt meg 2012-höz képest. Az ízesített termékek estében a diszkont csatorna továbbra is tartja kiemelt szerepét, sőt a tavalyi évben erőteljesen növelte is a piaci részesedését. A háztartások az ízesített ásványvíz mennyiség közel 60 százalékát a diszkontláncoknál szerezték be. A csatorna értékbeli részesedése természetesen jóval alacsonyabb amiatt, hogy kedvezőbb árakon kínálja termékeit.
A háztartások által vásárolt natúr és ízesített ásványvíz mennyiségének megoszlása a kereskedelmi csatornák között (százalékban)
Natúr ásványvíz |
2012 |
2013 |
|
Ízesített ásványvíz |
2012 |
2013 |
Hipermarket |
28 |
30 |
|
Hipermarket |
21 |
20 |
Szupermarket |
17 |
20 |
|
Szupermarket |
16 |
11 |
Diszkont |
30 |
25 |
|
Diszkont |
47 |
58 |
Kisbolt |
21 |
21 |
|
Kisbolt |
12 |
8 |
Egyéb |
3 |
4 |
|
Egyéb |
4 |
4 |