Jog
Félrevezető reklámok
Nem igazolt állítások miatt bírságolt a GVH
2014. március 31.,
GVH/SV
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Dolce Notte Kft. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, a „Sogni D’oro Ceramica alvásszett” elnevezésű termék népszerűsítése során. Ezért a hivatal 4.547.000 Ft bírság megfizetésére kötelezte a vállalkozást.
A GVH a bírság meghatározásánál súlyosító körülményként értékelte, hogy a hosszú ideig elhúzódó reklámozás miatt a tájékoztatások a fogyasztók széles rétegéhez eljutottak, illetve azt a körülményt, hogy a vállalkozás az egészségügyi problémákkal küzdő, sérülékeny fogyasztói réteget célozta meg.
A vállalkozás 2012. január 1. és 2012. december 10. között a „Sogni D’oro Ceramica alvásszett” népszerűsítése során azt állította, hogy a bio kerámia rostszálakkal átszőtt alvásgarnitúrája „az általunk alvás közben kibocsátott hőt infravörös sugarak formájában megőrzi” és így a termék alkalmas betegségek megelőzésére, gyógyítására, kezelésére, valamint kedvező hatást gyakorol az emberi egészségre.
A GVH megítélése szerint a vállalkozás célja a reklámokkal elsősorban azon fogyasztók figyelmének felkeltése volt, akik kifejezetten betegség megelőzése vagy meglévő betegségük tüneteinek enyhítése, gyógyítása miatt vagy egészségügyi állapotuk jobbítása miatt keresik a különböző terápiás lehetőségeket, módszereket, amelyért akár anyagi erejüket meghaladó kiadásokra is hajlandóak.
Fontos kiemelni, hogy az olyan fogyasztó, akinek valamilyen működési zavar, rendellenesség áll fenn a szervezetében, sérülékenyebb, egészségi állapotánál fogva kiszolgáltatottabb helyzetben van a vállalkozások tájékoztatásaival, reklámjaival szemben.
A vizsgálat során azonban a vállalkozás nem igazolta megfelelően, hogy a „Sogni D’oro Ceramica alvásszett” ténylegesen rendelkezik a terméktájékoztatójában, honlapján, videómegosztó portálon, valamint a Természetgyógyász Magazin 2012. augusztusi számában megjelenő hirdetésekben szereplő hatásokkal.