Autó
ADAC nyárigumi-teszt 2014
2014. május 15.,
autonavigator.hu/bhp.hu/ADAC
Két méretkategóriában lezajlott az ADAC 2014-es nyári gumiabroncs tesztje. A kisautós 175/65 R14-ben és az alsó-középkategóriás 195/65 R15-ben összesen 33 abroncsfajtát teszteltek. A szervezet 40 éve rendez átfogó téli és nyári abroncs teszteket s bár nemrég komoly presztízsveszteségen esett át az autóklub, még mindig az egész gumiabroncs piac odafigyel az eredményekre. Idén sem osztott az ADAC „kiváló” besorolást, viszont hat mintázat kapott „jó” minősítést.
A kisebb méretben 16 különböző minta került górcső alá, melyből 6 is elérte a „jó” értékelést. Akadt azonban 3 olyan, amely egész egyszerűen megbukott az ADAC mérnökei előtt.
A Magyarországon gyártott Hankook Kinergy Eco K425 a több mint előkelő második helyen végzett, az ár-érték képzeletbeli kategóriát pedig magasan megnyerte! Ami talán meglepő, hogy a Falken is feltűnik a „jó” minősítést elért abroncsok között. A Nokian jó eredménye, nyárigumik terén is már kezd megszokottá válni.
175/65 R14
Sok autótípus gyári mérete az ADAC által most választott kis méret. 175/65R14-es méreten belül 16 abroncsot teszteltek. Az eredmények viszont meglepőek lettek, érdemes elővigyázatosan dönteni e méret vásárlóinak. Idén sem osztott az ADAC „kiváló” besorolást, viszont hat mintázat kapott „jó” minősítést.
Jó minősítés
A 6 „jó” minősítést kapott abroncs között három olyan márka is szerepel, amelyek nem számítanak prémium márkának!
A legjobb értékelést a Continental ContiEcoContact 5-ös mintázata kapta. A további abroncsok nagyjából kiegyensúlyozott teljesítményt mutattak: Hankook KinergyEco K425, Pirelli Cinturato P1 Verde, Bridgestone Ecopia EP 150, Falken Sinera SN832 Ecorun és Nokian Line
Megfelelő minősítés
Hat mintázat kapott „megfelelő” minősítést az ADAC-tól. A Firestone Multihawk és a Michelin EnergySaver+ mintázat nedves úton mutatott teljesítménye miatt csúszott le a „jó” minősítésről. Ezt ellensúlyozva a Michelin kiváló kopásállóságról tett tanúbizonyságot. A Vredestein T-Trac 2, a Semperit Comfort-Life 2 és különösen a Goodyear EfficientGripCompact mintázata a nedves úton való fékezés során mutatott hiányosságokat.
Elégséges minősítés
Az Avon ZT5 bár nedves úton nem teljesített túl jól, csupán a száraz úton mutatott eredménye miatt kapta meg a „elégséges” minősítést.
Elégtelen minősítés
A Debica Passio 2, a Kormoran Impulser B2 ésa Kleber Dynaxer HP3 a nedves úton mutatott rossz teljesítménye és a hosszú féktávolság miatt kapta az „elégtelen” besorolást. Ezeket az abroncsokat, csak azoknak ajánljuk mi is, akik keveset használják az autójukat és óvatosan vezetnek.
195/65 R15
A sztenderdnek számító méretben 17 mintázatot tesztelt az ADAC 2014-ben.Ebben a méretben sem született „kiváló” minősítés – ez is jelzi, hogy az ADAC valóban objektív próbál lenni, és csak a legjobb abroncsnak adja oda a „kiváló” minősítést. Összesen 7 tesztjelölt nyári gumiabroncs kapott „jó” minősítést, 8 abroncs „kielégítő” minősítéssel zárt. Viszont ebben a 195/65R15 méretben is volt olyan abroncs, amelyik lecsúszott az „elégséges” osztályzatról, így „elégtelenre” vizsgázott.
Jó minősítés
A legjobb általános pontszámot ért el a Goodyear EfficientGrip Performance. Elsősorban a száraz és nedves utakon bizonyított. A száraz utakon, a Goodyeart csak kismértékben haladta meg a Hankook KinergyEco K425, Pirelli Cinturato P1 Verde és a Vredestein Sportrac 5 típusokat, amelyek szintén megkapták az ADAC „jó” besorolását. A Dunlop Sport bluResponse üzemanyag fogyasztása volt a legkedvezőbb, míg a Fulda EcoControl HP kopási viselkedési mutatta a legjobb eredményt a 195/65R15 méretben.
Megfelelő minősítés
A „megfelelő” minősítést kapott abroncsok között 3 olyan márka is van, mely az előző évben jobb minősítés kapott. A Bridgestone Turanza T001 és a Continental ContiPremiumContact5 a kedvezőtlen kopási tulajdonságai miatt csúszott le az ADAC „jó” minősítéséről, de egyéb paraméterek terén azt lehet mondani, hogy lépést tartottak a legjobbat mutató abroncsokkal. A Michelin EnergySaver+ kiváló kopási tulajdonságokkal rendelkezik, de nem tud versenyezni a legjobbakkal a nedves úton elért teljesítménye miatt. A Semperit Speed-Life és a Kumho KH27 ECOWINGES 01 a nedves utakon mutatott teljesítménye miatt kapta csak a „kielégítő” minősítést. Yokohama BlueEarth AE01, Nexen NBlueHD és a High Performer SportHS3show modellek, a nedves felületek mutatott gyengesége mellett a kedvezőtlen kopási tulajdonságai vezettek ehhez a minősítéshez.
Elégséges minősítés
Az Apollo Alnac 4G modell azért került az „elégséges” minősítésbe, mert nagy sebességnél nem egyáltalán nem bizonyult megfelelőnek.
Elégtelen minősítés
Federal Formoza FD2 modell az egyéb hiányosságai mellett, szintén a nagy sebességű teszten bukott meg. Ezzel kivívta az ADAC „elégtelen” osztályzatát, és szégyenpadra került.