Jog
A távközlési szolgáltatókra érkezik a legtöbb panasz
Javulnak a feltételek a fogyasztói piacokon
2014. július 2.,
Európai Bizottság/SV
A fogyasztói piacokon összességében a teljesítmény javulása figyelhető meg, áll a fogyasztói piacok frissen közzétett 10. eredménytábláján. Különösen figyelemreméltó a javulás az árupiacokon, míg a fogyasztói bírálatok célkeresztjében továbbra is elsősorban a szolgáltatások állnak. A távközlési piacok teljesítménye átlag alatti, különösen a megbízhatóság, a szolgáltatói választék és a fogyasztói elégedettség tekintetében, és ezen a területen merül fel a legtöbb fogyasztói panasz is.
A fogyasztói piacok eredménytáblája annak a munkának a megállapításait összegzi, melynek során az Európai Bizottság 52 fogyasztói piac teljesítményének alakulását kíséri figyelemmel a használtautó-piactól az idegenforgalmi szálláshelyekig.
A fogyasztói piacok 2014. évi eredménytáblája
A piacokat a fogyasztók osztályozzák az egész EU-ra kiterjedő felmérés1 keretében a következő négy ismérv alapján: az ajánlatok összehasonlíthatósága, a vállalkozásokba vetett bizalom, problémák és panasztételi lehetőségek, valamint a fogyasztói elégedettség. Az eredménytábla főbb megállapításai a következők:
- Egyre jobban teljesítenek a fogyasztói piacok: A piacok és a tagállamok összességét2 nézve kismértékben javultak a teljesítménymutatók 2012 és 2013 között. Ezzel folytatódott a 2010 óta megfigyelhető kedvező trend, bár a helyzet piaconként és országonként eltéréseket mutat.
- A termékek piacán számottevően jobb a helyzet, mint a szolgáltatások piacán, noha lassan, de folyamatosan szűkül a különbség a kettő között. 2012-höz képest a leglátványosabb javulás a legrosszabbul teljesítő piacokon – például a járműüzemanyagok és a vasúti szolgáltatások piacán – volt megfigyelhető.
- Továbbra is a banki szolgáltatások szektora a sereghajtó, azon belül is a befektetési termékek és a jelzálogok piaca áll a legrosszabbul, messze elmaradva a szolgáltatási szektor átlagától. A jelenlegi gazdasági helyzetre is tekintettel az EU fogyasztói politikája keretében arra törekszik, hogy a pénzügyi szolgáltatások a lehető legnagyobb mértékben a fogyasztók hasznára váljanak.
- A távközlési piacok teljesítménye átlag alatti, különösen a megbízhatóság, a szolgáltatói választék és a fogyasztói elégedettség általános szintje tekintetében, és ezeken a piacokon merül fel a legtöbb probléma és panasz a fogyasztók részéről. Másfelől viszont a szolgáltatások összehasonlíthatóságát és a szolgáltatóváltás lehetőségének igénybevételét illetően a távközlési piaci szegmens átlag feletti teljesítményt nyújt. 2013 szeptemberében a Bizottság elfogadta az ún. „behálózott kontinensről” szóló jogszabálycsomagot, mely arra irányul, hogy 2016-ra teljesen megszűnjenek a roamingdíjak, és a fogyasztók könnyebben tudjanak majd választani a távközlési szolgáltatók között.
- A közműszolgáltatásokat, különösen a villamosáram- és gázellátást, szintén átlag alattinak értékelték a fogyasztók. Az utóbbi időben tapasztalt javulás ellenére a közüzemi szolgáltatások piacai továbbra is gyengén teljesítenek az ajánlatok összehasonlíthatósága, a szolgáltatói választék, valamint a szolgáltatóváltás könnyűsége és gyakorisága tekintetében. A Bizottság a fő érdekelt felekkel együtt azon munkálkodik, hogy javuljon az energiaszolgáltatások és -díjszabások áttekinthetősége, a fogyasztók rendelkezésére álljanak saját fogyasztási adataik, és könnyebb legyen a szolgáltatóváltás.
- A használt autók és a járműüzemanyagok piaca egyaránt jóval az átlag alatt teljesít. Nemrég az egész EU-ra kiterjedő részletes tanulmány készült az üzemanyagpiacról.
Az üzemanyagpiacról készült tanulmány fő megállapításai
A tanulmány megerősítette, hogy az üzemanyagok ára gyakran ingadozik, sőt egyes országokban naponta többször is változik. Ez kulcsfontosságú tényező egy olyan piacon, ahol a fogyasztók által hozott döntések elsősorban a termék árán alapulnak. Ezért több tagállamban a szabályozó hatóságok ár-összehasonlító webhelyek révén kívánják megkönnyíteni a fogyasztók számára a tájékozódást. A tanulmány külön kiemeli Ausztriát, ahol az üzemanyag-kiskereskedőknek közzé kell tenniük, ha változtatnak áraikon, és a vonatkozó törvény előírja, hogy naponta legfeljebb egyszer szabad árat emelniük. Az új szabályozás következtében javult az árak átláthatósága, és a rendelet hatálybalépése óta az üzemanyag ára a dízelolaj esetében 2,5 százalékkal, a benzin esetében pedig 3,6 százalékkal csökkent.
Következő lépések
Az eredménytábla megállapításai alapján a Bizottság illetékes szervezeti egységei két részletes piaci tanulmányt fognak készíteni: az egyik a villamos áram kiskereskedelmi piacát fogja górcső alá venni, a másik pedig a fogyasztói magatartásra összpontosít majd, hogy feltárja, miként lehetne egyszerűbbé és világosabbá tenni a szolgáltatások igénybevételét szabályozó szerződéses feltételeket a fogyasztók számára. A kiskereskedelmi villamosenergia-piacokról szóló tanulmány összeveti majd a legfrissebb adatokat egy korábbi piaci tanulmány (2010) megállapításaival, és megvizsgálja, hogy az energiapiacokról szóló harmadik jogszabálycsomag milyen eredményekkel járt. A másik tanulmány azt hivatott feltérképezni (a fogyasztói magatartásra irányuló tesztek révén), hogyan lehetne ösztönözni a fogyasztókat arra, hogy elolvassák a szolgáltatásokra vonatkozó szerződéses feltételeket, illetve hogy miként lehetne ezeket világosabbá, könnyebben érthetővé tenni számukra.
A fogyasztói piacok 2014. évi eredménytáblája angol nyelven elérhető itt!