Jog
Legyünk óvatosak üdülési jog vásárlásnál!
Megtévesztette a fogyasztókat az EURO BENEFIT Kft.
2015. január 8.,
GVH/SV
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint az EURO BENEFIT Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. az üdülési jogok népszerűsítésekor megtévesztette a fogyasztókat, teljes kereskedelmi gyakorlata jogsértő kommunikációra épült. A jogsértés elkövetéséért 18 millió forint bírságot szabott ki a hivatal.
Az EURO BENEFIT Kft. 2012 januárjától 2014 júniusáig az üdülési jogokkal kapcsolatos ajánlatait személyes, szóbeli egyeztetések keretében, és egyéb hirdetéseken, szórólapokon, weboldalakon népszerűsítette.
A GVH megállapította, hogy az EURO BENEFIT Kft. a szóbeli tájékoztatások alkalmával
• a fogyasztók azonnali döntéshozatalra késztetése céljából valótlanul azt a látszatot keltette, hogy az üdülési jogokkal kapcsolatos ajánlatok csak nagyon korlátozott ideig érhetőek el,
• valótlan előnyöket jelenített meg az általa preferált helyen elhelyezkedő üdülési jogokkal kapcsolatban, miszerint azok könnyebben eladhatóak, elsősorban külföldi fogyasztók számára,
• valótlan tájékoztatást az árról és a „beszámítás”-ról mint árkedvezményről,
• a fogyasztók meglévő üdülési jogának továbbértékesítésére tett ígéretet annak érdekében, hogy a fogyasztókat újabb üdülési jog vásárlására késztesse, azonban nem tudta igazolni, hogy valóban gyakorlatszerűen értékesített volna másodlagosan üdülési jogokat.
A GVH a bírság kiszabásakor a jogsértéssel érintett szolgáltatás értékesítéséből származó bevételből, az EURO BENEFIT Kft. 2013. évi nettó árbevételéből indult ki.
Súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy
• a másodlagos értékesítés ígérete bizalmi jellegű,
• a jogsértő kereskedelmi gyakorlat a fogyasztók széles körét érte el, illetve időben elhúzódott,
• a teljes kereskedelmi gyakorlat a jogsértő kommunikációkra épült, s az több szempontból is jogsértőnek minősült,
• a jogsértés az üdülési jog többéves időtartamára tekintettel hosszú távon fejti ki hatását.