Jog
Megtévesztő Update hirdetések
15 milliós bírság!
2014. december 4.,
GVH/SV
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jogsértést állapított meg a Foodorgany Kft. (Foodorgany) Update termékeinek reklámozásával kapcsolatban, ezért 15 millió forint bírságot szabott ki a vállalkozásra. A GVH hangsúlyozta, hogy élelmiszerek reklámozásakor a vállalkozásoknak szem előtt kell tartaniuk a fogyasztóvédelmi rendelkezéseken túl az ágazati jogszabályokat is.
A Foodorgany 2011 augusztusa és 2013 áprilisa között az Update termékeivel kapcsolatban intenzív reklámkampányt folytatott: reklámfilmekkel, sajtóhirdetésekkel, szórólapokkal, kültéri és vásárláshelyi reklámanyagokon valamint az interneten népszerűsítette az élelmiszerként forgalomba hozható Update termékeket.
A vizsgált állítások négy csoportba sorolhatóak:
- betegség megelőzésére, gyógyítására, kezelésére vonatkozó állítások, például „Cukorbetegek is élvezhetik nem csak az ízét, hanem a kedvező hatását is: lassú vércukor emelkedés.”,
- egészségre vonatkozó állítások, például „az Update termékek az egészség megőrzésében segítenek”,
- a termékek összetételére vonatkozó állítások, például „Nem 30%-kal, hanem 50%-kal csökkentett szénhidráttartalmú!”,
- piacelsőségi állítások, például „Ráadásul az egész világon csak az Update pékáruk rendelkeznek fogyáshoz, diabéteszhez elismert klinikai vizsgálattal.”,
A GVH döntésében megállapította, hogy a Foodorgany a vizsgált négy szempontból jogsértő magatartás folytatott:
- jogsértően tulajdonított az Update termékeknek betegséget megelőző, illetőleg azt kezelő hatást,
- valótlan egészségre vonatkozó állításokat tett az Update termékekkel kapcsolatban,
- valótlan állításokat tett az Update termékek összetételével összefüggésben,
- valótlan piacelsőségi állításokat tett.
A GVH a bírság kiszabásakor a kommunikációs eszközök költségeire alapozott. Súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy
- a jogsértő kereskedelmi gyakorlat a fogyasztók széles körét érte el, illetve időben elhúzódott,
- a jogsértő kereskedelmi gyakorlat részben egészségügyi problémával érintett fogyasztókat célzott meg, akik az átlagosnál érzékenyebbek az egészségügyi problémájukkal kapcsolatos kereskedelmi kommunikációk iránt,
- a jogsértéssel érintett termék bizalmi termék.
Enyhítő körülményként értékelte többek között, hogy a Foodorgany
• módosította a reklámjait, bevonta az egyes szórólapjait, átvizsgálta a csomagolóanyagait, ezek ellenőrzésére szakértőt alkalmazott,
• felhívta a franchise partnerek figyelmét a jogsértéstől való tartózkodásra, ismertetve az egyes jogkövetkezményeket,
• honlapján feltüntette az OÉTI (Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet) oldalát, ami a fogyasztók tájékoztatását szolgálja,
• személyes konzultációt folyatott az OÉTI-vel, a jogszabálykövetés, helyes kommunikáció, termékbesorolás érdekében, és a Bizottsági engedélyezés menetéről, az engedélyeztetési eljárás megindítása érdekében.
A GVH hangsúlyozza, hogy élelmiszerek reklámozásakor a vállalkozásoknak szem előtt kell tartaniuk a fogyasztóvédelmi rendelkezéseken túl az ágazati jogszabályokat is, az alábbiak szerint:
• gyógyhatás nem tulajdonítható a termékeknek (e tekintetben mindegy, hogy a vállalkozás igazolja-e az állításait vagy sem),
• egészségre vonatkozó hatásról állítás megfogalmazása csak szűk keretek között, a szigorú európai normáknak megfelelően megengedett, igazolva az ágazati szabályoknak való megfelelést.