Jog
Nem fiatalít a Maxilift és a Stem Cell Therapy
2014. december 11.,
GVH/SV
A Euro Telemarketing s.r.o a Maxilift és a Stem Cell Therapy termékeit kommunikációs kampány keretében reklámozta olyan ránctalanításra, több évnyi fiatalodásra vonatkozó és egyéb ígéretekkel, melyek valóságtartalmát nem tudta igazolni, és megtévesztő árkommunikációt folytatott. A jogsértés elkövetéséért 30 milló forint bírságot szabott ki a A Gazdasági Versenyhivatal.
A reklámokban az alábbi üzenetek szerepeltek:
1. gyors, azonnali hatás,
2. több évnyi fiatalodás ígérete,
3. hatás időbeli észlelhetősége, fenntartása,
4. sejtképződés serkentése,
5. ránctalanítás ígérete,
Emellett a termékek reklámjaiban számos alkalommal megjelentek a „Most csak”, a „most” kifejezések, erősítve az érdeklődő fogyasztókban azt az érzést, hogy a termék csak rövidebb ideig érhető el kedvezményes áron.
A GVH megállapította, hogy a Euro Telemarketing s.r.o által
• becsatolt kutatási anyagok nem feleltek meg a klinikai vizsgálatokkal szemben támasztott kritériumoknak, így nem voltak alkalmasak arra, hogy a vizsgált hirdetésekben közzétett központi üzenetek valóságát alátámasszák,
• megjelenített eredeti alapáron a termékek nem kerültek értékesítésre, így a fogyasztó a hirdetett kedvezményt valójában nem érte el, hiszen a kedvezményes ár volt a termék alapára.
A GVH a bírság kiszabásakor a kommunikációs eszközök költségeire alapozott. Súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy
• a jogsértő kereskedelmi gyakorlat a fogyasztók széles körét érte el, illetve időben elhúzódott,
• a teljes kereskedelmi gyakorlat a jogsértő kommunikációra épült a rádióreklámok kivételével
• a jogsértéssel érintett termék bizalmi jellegű.
A fentieken túl a GVH Versenytanácsa a fogyasztók érdekeinek védelme érdekében megtiltotta a jogsértő magatartás további folytatását.
A GVH hangsúlyozza, hogy ha egy vállalkozás kozmetikai termékének népszerűsítése során valamely kedvező tulajdonságának hatását százalékosan (vagy más hasonló módon) kívánja bemutatni, akkor ezt oly módon kell tennie, hogy
• a vizsgálati eredmény nem nyugodhat izolált esetismertetéseken, véletlenszerű tapasztalatokon, olyan beszámolókon, amelyek nélkülözik a tudományos értékeléshez szükséges feltételeket és eszközöket,
• a vizsgálatba bevont személyek tekintetében a minta kellő nagysággal és reprezentativitással bírjon,
• a mintavétel módja legyen megfelelő,
• a vizsgálatra normál, a mindennapi használattól nem eltérő körülmények között kerüljön sor,
• a fogyasztó előtt világosan ismert legyen, hogy egy reklámban hivatkozott vizsgálati eredmény egy szubjektív vagy egy objektív hatékonysági vizsgálat eredménye-e.
• a reklámállítások teljesen összhangban legyenek a vizsgálati eredményekkel és a vizsgálat lefolytatásának körülményeivel,
• az állítás valóságnak való megfelelését a vállalkozásnak a reklám közzétételének időpontjában tudnia kell bizonyítania.