Autó
Óriási becsapás az autók átlagfogyasztási adata
2014. december 12.,
The Economist/Faludi Linda
Jelentősen eltérnek egymástól az autógyártók által közölt üzemanyag-fogyasztási adatok és az adott típusok tényleges fogyasztása. A The Economist elemzésében nemzetközi felmérésekre hivatkozva betekintést ad abba, hogyan használják ki a vállalatok a területre vonatkozó - rengeteg kiskaput kínáló - uniós szabályozást.
Az International Council on Clean Transportation nevű nemzetközi szervezet az autótulajdonosok által közölt adatokra hivatkozva azt állítja: 2013-ban a kocsik átlag 38 százalékkal több üzemanyagot fogyasztottak, mint amit a reklámjaikban állítottak. A The Economist leszögezi: a fogyasztási adatok meghatározására vonatkozó uniós szabályozás elavult és rengeteg visszaélésnek ad teret. A gyártók a valódinál jóval könnyebb autókat küldenek mérésre: nem szerelik be a hangrendszert, a visszapillantó tükröket, speciális gázzal fújják fel a kerekeket és leragasztják a különböző elemek közötti réseket az alacsonyabb légellenállás érdekében.
Az ilyen apró trükkök mellett a rendszer egésze is támogatja a visszaéléseket, hiszen az autógyártók erre specializálódott cégekkel végeztetik el a teszteket, akik versenyeznek azért, hogy a lehető legjobb eredményt hozzák ki az adott autóscégnek. A lap említ egy népszerű spanyolországi tesztpályát, ahol a nagy magasság miatti ritka levegő, valamint a pálya speciális, sima bevonata önmagában 3 százalékponttal csökkenti a fogyasztást. Az autógyártók azzal védekeznek, hogy nagyon nehéz lenne a valósághoz közelebbi teszt körülményeket teremteni, hiszen minden sofőrnek más a vezetési stílusa.
Az Egyesült Államokban viszont jobban megoldották ezt a kérdést: az ellenőrzéseket maguk a gyártók végzik el, az eredményekről pedig be kell számolniuk a környezetvédelmi hatóságnak, amely súlyos bírságot szab ki, ha hibás adatot talál. A Hyundai-Kia például a közelmúltban 350 millió dollárt fizetett a szövetségi költségvetésbe, miután kiderült, hogy több modell esetében a valóságnál kedvezőbb fogyasztási adatot adott meg.
Az Európai Bizottság 2017-ben tervezi egy pontosabb fogyasztásmérési rendszer bevezetését, a francia és német autógyártók azonban már most nyomást gyakorolnak a döntéshozókra a bevezetés elhalasztása érdekében.