A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) idén is kiemelten foglalkozott a fogyasztóvédelemmel, így többször kellett bírságolnia fogyasztói csoportokat, valamint olyan vállalkozásokat, melyek az egyértelmű tilalom ellenére is feltüntetnek ígéreteket arról, hogy egy élelmiszernek gyógyító hatása van. Ezek az ígéretek a sérülékeny, az ígéretre az átlagosnál jóval fogékonyabb fogyasztókat célozták meg.
A fogyasztók tudatosságának növelésére pedig Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Irodákat nyitott öt vidéki városban - mondta Juhász Miklós elnök az MTI-nek adott évértékelő interjújában.
A GVH idén mintegy 120 versenyfelügyeleti eljárást indított és nagyjából ugyanennyi ügyet zárt le. Idén is a fogyasztóvédelmi ügyek adták az összes eljárás felét, a lezárt ügyek mintegy 30 százaléka fúziókontrollal volt kapcsolatos, a fennmaradó ügyeket a klasszikus antitröszt - kartellel, erőfölénnyel való visszaéléssel kapcsolatos - eljárások tették ki. A Versenytanács idén mindegy 7 milliárd forint bírságot szabott ki - ismertette az adatokat az elnök. A GVH a közelmúltban számszerűsítette először tevékenységének társadalmi hasznosságát, vagyis azt, hogy a versenyt védő tevékenysége révén a fogyasztóknál milyen anyagi előny jelentkezett. A hatásbecslés abból a feltevésből indult ki, hogy a GVH fellépése nélkül az érintett termékek, szolgáltatások drágábbak lettek volna. Az eredmény azt mutatja, hogy a fogyasztók legalább 58 milliárd forintot takarítottak meg a GVH működésének köszönhetően, a 2008 és 2012 között lezárt versenykorlátozó megállapodásokkal és erőfölényes visszaélésekkel, valamint fúziókkal foglalkozó versenyfelügyeleti eljárások nyomán – emelte ki az elnök.
A versenytörvény módosítása idén július elsején lépett hatályba. Ekkortól az egyszerűbb megítélésű – úgynevezett egyfázisú - fúziós ügyek ügyintézési határideje 45-ről 30 napra csökkent. Az összefonódás pedig nem hajtható végre addig, amíg a cégek nem kapják meg a GVH engedélyét. Változtak az iratbetekintés és adatkezelés szabályai, továbbá a kartellekkel összefüggő ügyekben a módosítás érintette az engedékenységi politikát is. Ez utóbbi lényege, hogy lehetőséget ad a kartellező vállalkozások számára - a GVH-val való együttműködés esetén - a versenyfelügyeleti bírság alól való teljes vagy részleges mentesülésre. A titkos kartellek felderítéséhez és megszüntetéséhez fűződő közérdek ugyanis fontosabb, mint a kartell feltárását lehetővé tevő, abban részes vállalkozás megbírságolásához fűződő közérdek – emelte ki a legfontosabb változásokat Juhász Miklós. A közérdeklődésre számot tartó kartellügyek közé tartozott az, amikor az eljárás alá vontak 2005 és 2007 között az 1000 köbméter feletti Budapest-környéki transzportbeton megrendeléseket előre meghatározott kvóta mentén felosztották, valamint meghatározták a transzportbeton árszintjét is. Ezért a Versenytanács 2,79 milliárd forint bírság megfizetésére kötelezte a vállalkozásokat.
A megyei lapkiadó vállalkozások ellen lefolytatott eljárásában pedig a GVH megállapította: a vállalkozások versenykorlátozó megállapodás kötöttek azzal a céllal, hogy tartózkodjanak az egymás földrajzi területeire történő célzott belépéstől. A kiszabott bírság itt – összesen - 2 milliárd 164 millió forint volt. Az irodaszer-forgalmazók piacán feltárt kartellügyben, valamint a transzportbeton gyártók kartellezése kapcsán informátori díjat fizetett a versenyhatóság. A díj minden esetben a kiszabott bírság egy százaléka lehetett, így az említett ügyekben 10, illetve közel 28 millió forint kifizetésére került sor a nélkülözhetetlen írásbeli bizonyítékot szolgáltató személyeknek. A versenyhatóság több esetben büntető eljárást is kezdeményezett. Ilyen volt például az irodaszer forgalmazók piacán feltárt kartell-ügyben tett feljelentés, de a fogyasztók megtévesztése bűncselekmény miatt is két esetben tett feljelentést a GVH. Az egyikre egy üdülési jogot értékesítő vállalkozás magatartása miatt, a másikra pedig a termékek összetételére, egyészségre gyakorolt hatására, testsúlycsökkentésre való felhasználhatósága miatti valótlan állítás miatt került sor. A GVH 2014-ben több mint 30 – kérelemre indult - fúziós ügy vizsgálatát zárta le. Ezek többsége egyszerűsített ügy volt, valamint két utóvizsgálatot is befejezett a hivatal. Idén három hivatalból indított fúziós ügy volt csak.
Hozzátette: a Global Merger Control Index legfrissebb értékelése a magyar fúziós rezsim hatékonyságát az uniós tagállamok között - Ciprussal megosztva - az első helyre teszi. A tájékoztatásról szólva az elnök elmondta, hogy a GVH a versenyszabályoknak való megfelelésre vonatkozó tájékoztató, preventív jellegű kampányát "Tiszta verseny, tiszta nyereség" szlogennel még 2012 végén indította el. A
www.megfeleles.hu weboldal széles körben nyújt versenyjogi és fogyasztóvédelmi ismereteket, információkat, illetve példákkal is illusztrálja a jogszerű és a jogsértő magatartásokat. A hivatal célja a kampánnyal az, hogy az üzleti élet résztvevői szert tehessenek a versennyel, illetve a versenyjoggal kapcsolatos alapvető ismeretekre.
A fogyasztóvédelem kapcsán pedig azt emelte ki Juhász Miklós, hogy a vállalkozások az egyértelmű tilalom ellenére is feltüntetnek ígéreteket arról, hogy az élelmiszernek gyógyító hatása van. Ezek az ígéretek a sérülékeny, az ígéretre az átlagosnál jóval fogékonyabb fogyasztókat célozták meg.
A GVH vizsgálta az átlagos fogyasztót érintő vállalkozói magatartásokat is, így például azt, amikor az áruházláncok akciója során nem volt készlet, az üdülési jogot értékesítő vállalkozás új jog vásárlásáért a régi megszűntét ígérte hamisan, a mobiltelefonra feltöltött egyenleg „hamarabb járt le", illetve az internet sebessége nem volt igazolható. A kkv-k jelzése alapján indított eljárásokban derült ki az, hogy ingyen, kipróbálásra, iroda- és tisztítószercsomagot ígértek számukra, de a csomag végül nem volt ingyenes - ismertetett eseteket.