Jog
Utazási portálok – tippek a fogyasztóknak
2014. április 25.,
Európai Bizottság/SV
Lényeges javulás történt az utazási webhelyek szabályszerűsége terén: 62%-uk már megfelel az uniós fogyasztóvédelmi előírásoknak. Annak érdekében, hogy ezek a weboldalak betartsák a fogyasztók védelmét szolgáló előírásokat, az Európai Bizottság a nemzeti hatóságokkal karöltve Európa-szerte rendszeresen ellenőrzéseket végez.
A hatóságok megállapításai szerint 2013-ban a megvizsgált 552 utazási portál közül 382 nem tett eleget az uniós fogyasztóvédelmi szabályoknak. Azóta 173 webhelyen történtek meg a szükséges kiigazítások, 209 portál fenntartója ellen eljárás van folyamatban, 6 szabálytalanul működő honlap pedig megszűnt.
A leggyakoribb hiányosságok a következők voltak:
- a kereskedő neve és elérhetősége, különösen az e-mail címe nem volt feltüntetve a portálon;
- hiányoztak az egyértelmű tudnivalók arra vonatkozóan, hogyan lehet panaszt tenni;
- a szolgáltatás teljes ára nem volt egyértelműen és a megfelelő helyen feltüntetve;
- a felár ellenében választható szolgáltatások eleve ki voltak választva a weboldalon.
A továbbra is szabálytalanul működő portálok ellen folytatódni fognak a közigazgatási vagy jogi eljárások, a turisztikai ágazat egyes módszereit pedig felülvizsgálatnak vetjük alá, hogy megállapítsuk: lehetővé teszik-e az utazást tervezőknek, hogy az összes releváns információ birtokában megalapozott döntést hozzanak.
Tippek a fogyasztóknak:
- Bizonyosodjon meg arról, hogy a kereskedő weboldalán megadja-e nevét, székhelyét és e-mail címét, valamint adott esetben a légitársaság vagy a szálloda elérhetőségét.
- Ellenőrizze, hogy rendelkezik-e az összes releváns információval, pl. az útvonalra, az indulási/érkezési időpontokra, a szállító légitársaságra és a szálloda helyére vonatkozó adatokkal.
- Ellenőrizze a szolgáltatás teljes árát, az összes járulékos költséggel együtt (adó, pótdíj stb.).
- Nyomtassa ki vagy mentse el a szerződés egy példányát és a szerződési feltételeket. Nézzen utána, hogy utólag le tudja-e mondani a foglalását, és ha igen, milyen feltételekkel.
- Ha bármilyen panasza van, azonnal jelentse a cég kapcsolattartásra szolgáló telefonszámán vagy e-mail címén.
Az uniós polgárokat különleges jogok illetik meg az utazásuk során, ezért érdemes ellátogatni az
utasjogokról szóló webhelyre, vagy
töltse le ezzel kapcsolatos alkalmazást.
A Német Fogyasztóvédelmi Központok Szövetsége (VZBV) 12 légitársaság és szállásközvetítő honlapját vizsgálta meg az Európai Bizottság által koordinált Internet Sweep nevű akcióprogram keretében. A szervezet hat esetben eljárást indított, míg négy cég, köztük három légitársaság (Condor, Tuifly, Germania) ellen pert kezdeményezett. A legnagyobb problémát az jelenti, hogy a platformokon vásárló felhasználók túl későn szembesülnek a valódi költségekkel. A csomagokkal és az utazási biztosításokkal kapcsolatos kiadásokat már a foglalás elején, azonnal meg kellene jeleníteni. Kerstin Hoppe, a VZBV jogérvényesítő csapatának referense kijelentette: nem fordulhat az elő, hogy a fogyasztók csak az utolsó pillanatban tudják meg, hogy milyen magas az utazások tényleges költsége.