Pénzügyek
Bővül a pénzügyi panaszkezelési rendszer
2014. április 18.,
MNB/SV
2014 április közepétől a kormányhivatalok integrált ügyfélszolgálatai is átveszik a fogyasztók pénzügyi fogyasztóvédelmi beadványait, és továbbítják azokat az MNB-nek vagy – szerződéses jogvita esetén – a mellette működő Pénzügyi Békéltető Testületnek. A kormányablakok kijelölt ügyintézői az ügyfél kérésére segítséget is nyújtanak a pénzügyi fogyasztóvédelmi témájú nyomtatványok kitöltésében.
A jegybank eddigi pénzügyi panaszkezelési kommunikációs csatornáinak bővítését, fogyasztóvédelmi partneri kapcsolatainak megerősítését jelenti, hogy – Matolcsy György, az MNB elnöke és Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes, közigazgatási és igazságügyi miniszter együttműködési keretmegállapodásának, illetve a kormányhivatalokkal kötött megállapodásoknak köszönhetően – immár a hazai megyeszékhelyeken, illetve Pest megyében a Vácott található kormányablakok Az MNB tavaly közel 48 000 fogyasztóvédelmi kérelmet, illetve ügyfélszolgálati megkeresést kezelt. A részben ezek nyomán, részben hivatalból indított fogyasztóvédelmi vizsgálatok összességében 206,9 millió forintnyi, pénzügyi szervezetekkel szembeni jegybanki fogyasztóvédelmi bírság kiszabásával zárultak. A Pénzügyi Békéltető Testület mintegy 4700 szerződéses jogvita rendezésére vonatkozó kérelemmel foglalkozott 2013-ban, a jegybank által finanszírozott pénzügyi tanácsadó irodahálózat pedig közel 8600 pénzügyi tárgyú fogyasztói megkeresést intézett.
Az MNB alapvető stratégiai célja országos lefedettséget biztosító integrált pénzügyi fogyasztóvédelmi rendszer kialakítása saját eszközei és partnerszervezetei segítségével a fogyasztók pénzügyi kiszolgáltatottságának jelentős mértékű csökkentése, a pénzügyi fogyasztóvédelmi jogorvoslati érdekeik érvényesítése érdekében. Ennek fontos eszköze, hogy minden rendelkezésre álló eszközzel szakszerű módon támogassa a fogyasztók panasztételi jogának érvényesülését. E célt szolgálja a panaszkezelési rendszer mostani és a továbbiakban tervezett bővítése is.