Jog
Uniós fogyasztóvédelmi program (2014–2020)
2014. április 18.,
Európai Bizottság/SV
Az Európai Unió fogyasztóvédelmi programja változatos projektekkel szolgálja az Unió valamennyi tagállamában a fogyasztók érdekeit, segíti a fogyasztókat jogaik teljes körű érvényesítésében és az egységes piacon való aktív részvételben. A program teljes költségvetése a 2014–2020 közötti időszakban 188,8 millió EUR.
A fogyasztók összkiadásai az Európai Unió GDP-jének 56%-át teszik ki. A tájékozott és tudatos fogyasztók az érték, a minőség és a szolgáltatások megkövetelésével ma hatékonyabban serkenthetik az innovációt és a növekedést, mint valaha.
A gazdasági válság nyomán újfajta igények merültek fel, és teret nyertek a vásárlás olyan új módozatai, mint az e-kereskedelem és a digitális szolgáltatások. A fogyasztók tájékoztatásának ugyanakkor a legújabb piaci fejleményekkel, például az egyes piacok (többek között az energetikai és távközlési piac) liberalizációjával is lépést kell tartania.
Emellett számos új társadalmi kihívással kell megküzdeni – a mind összetettebb fogyasztói döntéshelyzetekkel, a fenntarthatóbb fogyasztási módok sürgető igényével, a digitalizáció lehetőségeivel és veszélyeivel, a marginalizálódó társadalmi rétegek és sebezhető fogyasztói csoportok kiszélesedésével, a népesség idősödésével.
A 2014–2020-as program négy fő fejezete:
- Biztonság. Jobban össze kell hangolni a tagállami hatóságok jogérvényesítési tevékenységeit, és kezelni kell a termelési lánc globalizációjához kapcsolódó kockázatokat. Egyre növekvő igény mutatkozik a biztonságos szolgáltatások iránt, ami összefügg a népesség idősödésének problémájával is;
- A fogyasztók tájékoztatása és oktatása. A fogyasztóknak összehasonlítható, megbízható és felhasználóbarát tájékoztatást kell nyújtani, különösen a határokon átnyúló esetekben; orvosolni kell a legfontosabb fogyasztói jogok hiányos ismeretét a fogyasztók és kereskedők körében egyaránt; megbízható adatokat kell gyűjteni a piac fogyasztóvédelmi intézkedéseiről; növelni kell a fogyasztói szervezetek kapacitásait, különös tekintettel egyes tagállamokra; javítani kell a felhasznált oktatási és tájékoztatási eszközök színvonalát;
- Fogyasztói jogok és hatékony jogorvoslat. Még jobban meg kell erősíteni a fogyasztói jogokat és fel kell számolni a fogyasztói jogorvoslat útjában álló akadályokat, különös tekintettel a határokon átnyúló esetekre, hogy a fogyasztók bízhassanak abban, hogy jogaik bármely tagállamban éppoly hatékony védelemben részesülnek, mint saját országukban;
- A határokon átnyúló jogérvényesítés megerősítése. Növelni kell az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának ismertségét a fogyasztók körében, és tovább kell fokozni e hálózat munkájának hatékonyságát. Ugyanígy elő kell segíteni a tagállami jogérvényesítési hatóságok hálózatának hatékonyabb működését is.
Kinek a javát szolgálja a program?
A program közvetlen kedvezményezettjei a fogyasztóvédelemmel, fogyasztói biztonsággal és fogyasztói jogérvényesítéssel foglalkozó tagállami hatóságok; a Európai Fogyasztói Központok Hálózata; az uniós szintű fogyasztói szervezetek; valamint a nemzeti szintű fogyasztói szervezetek. A program végső soron minden uniós fogyasztó javát szolgálja, a fogyasztói szervezetek hatékonyabb munkája, az Európai Fogyasztói Központok tanácsadói tevékenysége és a hatóságok jogérvényesítő fellépése révén, melyek máskülönben a korlátozott erőforrások miatt nem valósulhatnának meg.
Milyen újdonságok vannak az előző programhoz képest?
Az új program megtartja a korábbi program legsikeresebb elemeit, ugyanakkor figyelembe veszi az új társadalmi kihívásokat, például a mind összetettebb fogyasztói döntéshelyzeteket, a fenntarthatóbb fogyasztási módok sürgető igényét, a digitalizáció fejlődésével járó lehetőségeket és veszélyeket, valamint a sebezhető fogyasztói csoportok sajátos igényeit.
Hogyan járul hozzá az új fogyasztóvédelmi program az Unió növekedési stratégiájához?
Európa 500 millió polgára ugyanennyi fogyasztót jelent. A fogyasztók lendítik előre az európai gazdaságot és az egységes piacot. Kiadásaik az EU GDP-jének 56%-át teszik ki, ami hatalmas potenciált jelent a növekedés és az innováció forrásai szempontjából. Minél inkább képesek a fogyasztók megalapozott döntéseket hozni, annál jelentősebb hatást gyakorolhatnak az egységes piac megerősítésére és a növekedés ösztönzésére.
A fogyasztóvédelmi program maradéktalanul összhangban van az Európa 2020 célkitűzésekkel: a digitális menetrenddel – mivel növeli a fogyasztói jólétet; a fenntartható növekedéssel – mivel elősegíti a fenntartható fogyasztás térnyerését; a társadalmi befogadással – mivel figyelembe veszi a sebezhető fogyasztókat és az idősödő népességet; az intelligens szabályozással – mivel a fogyasztók piacfelügyeleti tevékenysége elősegíti az intelligens és célirányos szabályozás kialakítását.
Mennyibe kerül a program?
A program az EU 28 tagállamában, valamint az Európai Szabadkereskedelmi Társulás azon országaiban finanszíroz intézkedéseket, amelyek tagjai az Európai Gazdasági Térségnek.
Az előző program és a frissen hatályba lépett új program költségeinek összevetése azt mutatja, hogy míg a 2007–2013-as fogyasztóvédelmi program folyó áron 156,8 millió euróval rendelkezett, addig az új program 188,8 millió euróval gazdálkodhat. Ez egy polgárra vetítve évente mindössze 5 eurócentet jelent.