Jog
Összehangolt ellenőrzés az utazási honlapoknál
2014. április 17.,
Európai Bizottság/SV
A nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok Európai Bizottság által irányított 2013-as akciója keretében ellenőrizték az utazást és repülőjegyeket árusító weboldalakat. Az 552 ellenőrzött honlapból 382 esetében találtak az európai fogyasztóvédelmi jogszabályokkal ellentétes tartalmakat.
Az ezt követő határozott fellépésnek köszönhetően e honlapok 62%-a ma már a szabályoknak megfelelően bánik a fogyasztókkal. A fennmaradó 38% további szankciókra számíthat, mivel az európai hatóságok nem nyugszanak addig, amíg a fogyasztók jogait maximálisan tiszteletben nem tartják.
Az Európai Bizottság rendszeresen szervez összehangolt ellenőrzéseket, amelyek keretében a honlapokat a nemzeti végrehajtó hatóságok kampányszerűen vizsgálják meg. Céljuk a fogyasztóvédelmi szabályok betartásának ellenőrzése, és szükség esetén kikényszerítése.
2013 nyarán a repülőjegyeket és szállodai tartózkodásokat értékesítő honlapokat vették górcső alá, akár közvetítők, akár közvetlen értékesítők tartották fenn azokat. Összesen 552 ilyen honlapot vizsgáltak meg.
Az ellenőrzések és vizsgálatok eredményeképp 382 olyan honlapot azonosítottak, amely nem felelt meg az uniós fogyasztóvédelmi előírásoknak, a szabályosan működő oldalak aránya csupán 31% volt. A tagállami hatóságok ezután vagy megkeresték a nem szabályosan működő honlapokat üzemeltető hazai vállalkozásokat, és felszólították őket az uniós fogyasztóvédelmi előírások betartására, vagy – külföldi vállalkozások esetében – az illetékes tagállamtól kértek segítséget. A mai napig 173 honlapon történtek meg a szükséges kiigazítások, így a szabályoknak megfelelő honlapok aránya már eléri az ellenőrzött oldalak 62%-át. 209 honlap fenntartója ellen eljárás van folyamatban, közülük 52 ígéretet tett a hibák orvoslására.
Pontosan mit ellenőriztek?
A fellépés során azt vizsgálták, hogy a szolgáltatások fő jellemzőinek adatai könnyen elérhetőek-e; hogy az árat a folyamat elején feltüntetik-e, a választható elemekkel együtt; hogy a honlapokon szerepel-e olyan e-mail cím, ahová kérdéssel vagy panasszal lehet fordulni; valamint hogy a honlap a vásárlást megelőzően megadja-e közérthető formában a szolgáltatáshoz kapcsolódó feltételeket. A leggyakrabban feltárt problémák a következők voltak:
- a kereskedő neve, különösen az e-mail címe nem volt feltüntetve, pedig ezt kötelező megadni, hogy a fogyasztók tudják, kihez fordulhatnak – 162 honlap nem tartalmazta ezt az információt (30%);
- hiányoztak a panasztételre vonatkozó egyértelmű utasítások 157 honlap nem tartalmazta ezt az információt (28%);
- a választható szolgáltatások ára, például a poggyászdíj, a biztosítási díj vagy az elsőbbségi beszállás nem választhatóként van feltüntetve – ez 133 honlap esetében jelentkezett (24%);
- a szolgáltatás teljes ára nem szerepel központi helyen, amikor a foglalás fő elemeit először áttekintik – 112 honlapról hiányzott ez az információ (20%).
- Mi történik ezután?
- A továbbra is szabálytalan 209 honlap esetében nemzeti szinten közigazgatási vagy jogi eljárások indultak, a turisztikai ágazat egyes módszereit pedig további felülvizsgálatnak vetik alá abból a szempontból, hogy a fogyasztókat megfelelően tájékoztatják-e, támogatva a tájékozott döntéshozatalt.
A honlapok összehangolt ellenőrzése (ún. „sweep” ellenőrzés) a fogyasztói jogszabályok megszegésével járó esetek feltérképezésére és a szabálykövető magatartás biztosítására irányul. A folyamatot az Európai Bizottság koordinálja, és a nemzeti hatóságok egymással párhuzamosan dolgoznak, a fogyasztóvédelmi együttműködésről szóló rendelet előírásainak megfelelően.
Az utazási szolgáltatások összehangolt ellenőrzésére 27 uniós tagállamban valamint Norvégiában és Izlandon került sor 2013 júniusában. A végrehajtási szakasz még most is tart. 2007 óta ez a hetedik összehangolt ellenőrzés. Most a légi utakat és a szálláshelyeket kínáló honlapokat nézték át, ha egy honlap mindkettőt értékesíti, akkor azt kétszer számolták.